3. júla 2023

Nedokážete iným povedať nie? Táto kniha vás k tomu postrčí

Nie som práve z tých čitateľov, ktorí by mali v obľube motivačnú literatúru. Jej forma mi často evokuje - a teraz to nafúknem viac než pery najznámejších ružičkových neviest také to sektársko-motivačno-spíkrovacie vymývanie mozgu a preto sa jej dosť úspešne vyhýbam. Kniha Nepretrhni sa pre druhých ma však nakoniec zlákala. V období, keď mi ju ponúkli na zrecenzovanie som totiž mala pokrk niektorých ľudí a povedala som si, že nemám čo stratiť, ak do nej nakuknem a možno si v nej nájdem čosi, čo mi pomôže v boji s toxickými zneužívačmi diplomatickejším spôsobom než priamym poslaním do vyústenia gastrokanalizácie.

Na túto knihu som videla už viac hodnotení a boli veľmi pozitívne. Ja sa však k tomuto táboru nepridám a ostanem skôr tak na rozhraní. Po dočítaní som si síce mnohé veci uvedomila a niektoré situácie popísané v knihe mi dávali zmysel, no niečo tomu chýbalo a snáď teraz prídem na to, čo to bolo.

Čakala som možno trochu inú formu - také tie klasické body s tipmi, trikmi... Tu som sa však toho nedočkala. Autor mnohokrát niektoré situácie priblížil cez ukážku a na konci kapitol všetko zhrnul. Niektoré tipy autora ako sa postaviť ku konkrétnej situácií mi však prišli trochu umelé a asi by som v živote nevolila práve také slová, lebo mi neprišli prirodzené. Rady ako povedať nie bolo občas treba hľadať  medzi riadkami a to ma trochu brzdilo v rýchlejšom a asi aj efektívnejšom čítaní. V niečom som sa našla a niečo bolo úplne mimo mňa... Navyše sa autor často opakoval. 

Kvitujem, že Patrick King priblížil, že sebectvo nie je zlé. Netreba sa rozdávať pre iných a zabúdať pritom na seba. Čas máte venovať aj sebe, svojmu vnútru, oddychu a svojim záľubám. Len vtedy totiž pochopíte svoju hodnotu a budete aj šťastnejším a naplneným človekom. Lebo pri prílišnej snaživosti a rozdávaní sa pre blaho iných často zabúdame na seba, svoje potreby a dávame priestor na to, aby sa naša snaha stala povinnosťou a samozrejmosťou. 

Ak máte problém povedať nie aj na úkor svojho času či záujmov, tak táto kniha vám ukáže, že to nie je zdravé. Nie je dobré byť prisluhovačom. Autor zašiel až do detailov a načrtol aj to, že tieto vzorce správania sú nám často vštepované už v detstve - buď dobré dievčatko, toto je správne, mal by si pomôcť iným, nebuď sebec... Čo však, ak v živote natrafíte práve na ľudí, ktorí túto vašu dobrotu zneužijú alebo ak ste vy ten, čo sa možno chce trošku zalíškať alebo radšej nepovedať nie, aby nedošlo ku konfliktom? Potom si túto knihu zadovážte, možno vám otvorí oči. 

V mojom prípade asi narazila kosa na kameň. A to vďaka forme samotnej knihy. Tá mi až tak neulahodila. Niektoré situácie mi však prišli trošku umelé a nemám dojem, že by som "výhovorku" formulovala práve tak, ako to radil autor a určite by som nepoužila také kvetnaté formulky. To je však asi len môj osobný problém s použitím konkrétnych slov. Kniha určite pomôže ľuďom, ktorí sa možno boja alebo nevedia povedať nie. Skúste to, možno vám to pomôže viac si uvedomiť svoju hodnotu, hodnotu svojho času i dôležitosť vnútornej satisfakcie. 3.5/5⭐️.

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Grada. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)