11. júla 2023

Tragédie 3 žien na pozadí Trójskej vojny. Príbeh o Elektre,Kassandre a Klymtaimnestre z pera Jennifer Saint

Máte radi grécku mytológiu? Ak patríte k rovnakým nadšencom ako ja, tak určite ste zachytili aktuálne veľmi čitateľsky obľúbené alternatívne prerozprávanie mýtov, ktoré je narozdiel od ich klasického podania o čosi hĺbavejšie z hľadiska psychológie postáv i prepracovanosti deja. Do tejto kategórie rozhodne patria diela Jennifer Saint, ktorej už v slovenskom preklade vyšla aj kniha Ariadna. Po úspešnom prerozprávaní príbehu krétskej princeznej sa tentokrát zamerala na mykénsku princeznú - Elektru. 

Aj keď názov napovedá, že ide o príbeh jednej postavy, tak rovnako ako v prípade Ariadny aj tu zvolila autorka podobný koncept. Elektra tak nie je úplne o Elektre. Dejová linka je rozdelená do 4 častí. Prvá je opäť uvítacia a rozbehová. Druhá a tretia časť ma k príbehu prikvačili asi najviac. Štvrtá časť ma priznávam bavila asi najmenej. Ústrednou postavou je vždy iná ženská postava - nielen Elektra, ale aj jej matka Klytaimnestra a trójska princezná Kassandra. Saintová sa viac zamerala na ženskú stránku a videnie situácie. Čitateľovi umožnila ponoriť sa do príbehu okolo jednej z najslávnejších vojen v dejinách. Maskulinita je však nahradená feminitou. Mužské charaktery sú akoby v pozadí, aj keď správanie žien bude ovplyvnené práve ich činmi. Aj keď mnohí asi budú autorke vyčítať absenciu psychológie mužských postáv a vysvetlenie ich pohľadu na vec, tak mne táto rovina nechýbala a zaobišla som sa aj bez toho.

Nedá mi spomenúť, že hoci kniha nesie názov Elektra, tak práve Elektra je v príbehu menej viditeľnou. Hoci Kassandra tiež nedostala dostatočne veľa priestoru, tak jej postava sa mi zdala najlepšie spracovaná z hľadiska jej vnútra i videnia ostatného sveta. Práve jej optikou sme sa mohli bližšie pozrieť na aktérov trójskej vojny. Ak ste fanúšikom filmu Trója, tak vás jej vnímanie situácie a najmä Parida asi trošku vyvedie zo sladkého oparu, ktorý tejto postave vdýchol Orlando Bloom. Zároveň som k postave Kassandry cítila asi najväčšie sympatie i vlnu empatie. Napriek tomu, že ju nik nepočúval a nik jej neveril bola totiž verná sebe samej a svojim pocitom. Dokázala si všímať maličkosti a predostrieť ich čitateľovi. Elektra bola na môj vkus až príliš zaslepená a nepochopiteľne verná. Miestami som síce jej rozhorčenie voči matke chápala, lebo v tom, že jej najstaršia sestra Ifigeneia bola u jej matky na piedestáli a ostatné deti akosi pomimo Klytaimnestrinho záujmu, lásky a výchovy bola pravda. Avšak v spojitosti s tým, čo sa stalo ma táto jej slepá dôvera, zidealizovanie jej otca Agamemnóna a jednostranný pohľad na udalosti rozčuľoval. 

Klytaimnestra bola veľmi "temperamentná" postava. Už odmalička žila v tieni svojej sestry Heleny - bájnej krásky, ktorá pomotala hlavu väčšine mužského osadenstva antického Grécka. Obdiv či žiarlivosť? To možno vyčítate medzi riadkami. Aj Helena sa totiž v príbehu mnohokrát mihne a dostane priestor. Keď už konečne Klytaimnestra našla kúsok šťastia a zaľúbenie, tak jej do života prišla zrada a krutá manifestácia moci zaobalená do obety bohom. Jej rozhorčenie by sa snáď dalo chápať. A aj chuť pomstiť sa. Táto postava teda z hľadiska uvažovania a možnosti hlbšieho nahliadnutia do jej vnútra dostala asi najviac priestoru a jej prerod je najviac badateľný. 

Táto kniha bola hĺbkou deja a jeho plynutím asi o niečo prepracovanejšia ako Ariadna. Aj keď musím povedať, že Ariadna sa mi páčila asi o trošku viac i napriek zbrklému záveru. Elektrou sa tiahne taká zvláštna zmes nepochopenia, žiarlivosti, pomsty, intríg, vnútorného boja postáv a nenávisti. Saintová opäť ukázala svoj nenásilný a "v jednoduchosti je krása" popisný štýl, ktorý nebol tiahly, ale ako taký jemný poprašok či letný dážď - príjemne osviežujúci a neprečačkaný. Mierne ma sklamalo len nerovnaké vykreslenie ústredných ženských postáv - najmä Elektry, ktorá aj napriek tomu, že kniha nesie názov podľa nej nebola práve tou, ktorá najviac vytŕčala. Autorkin letmý pohľad na trójsku vojnu ma bavil omnoho viac než Fryov. Ten mi až tak neulahodil. Tu bol podaný síce jednoducho, ale postačujúco. Elektru hodnotím na 4/5⭐️.

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran 🏛

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)