16. októbra 2021

Malé pohladenie pre dušu knihomoľa. Starec a more príbehov.

Každá duša potrebuje pohladiť. Aj tá knihomoľská. Neexistuje univerzálna kniha, ktorá by ulahodila úplne každému, kto po nej siahne. Aj ja sama som sprvu uvažovala, či po tejto drobnej zelenej knižke siahnem a či jej mám dať šancu. Bála som sa totiž, že bude prudko motivačná. Môj šiesty zmysel mal však iný názor a nakoniec si tento malý knižný zázrak ukradol moje srdce. Starec a more príbehov od nemeckého spisovateľa Carstena Henna.

 
Už dávno som sa nestretla s knihou, ktorá by tak lahodne, nenápadne a nenútene servírovala čitateľovi toľko krásnych myšlienok a odbočiek na zamyslenie sa ako práve táto. Prostredníctvom príbehu trošku čudackého starčeka Carla a naopak mladej prostorekej školáčky Saše nahliadnete do možno málinko uzavretej duše zarytého knihomoľa harcovníka a knihomoľky "v zácviku", ktorá ešte len spoznáva čarovný svet kníh. Kniha ponúka veľa pekných myšlienok, ktoré k životu patria, ktoré sú odjakživa jeho súčasťou, ktoré sú stále vôkol nás, len na ne zabúdame, ale aj také myšlienky, ktoré prebývajú v našich srdciach a sú síce ukryté, no pokiaľ ich dostaneme na povrch, tak sa svet razom stáva krajším miestom. 

Starec a more príbehov neponúka len pohľad na to, čo všetkých milovníkov kníh spája. Krásne poukazuje na to, že čítanie kníh má prinášať nielen radosť, ale aj pôžitok. Že čítanie nie je len formou oddychu, ale aj nekonečnou studnicou nových informácií a poučení do budúcna. Páčil sa mi na prvé prečítanie možno rozdielny pohľad na svet očami pojašenej Saše a naopak uvedomelého introverta Carla. Saša priniesla Carlovi do života slnko, svetlo a radosť z maličkostí a otvorila dvere jeho bezprostrednosti, srdečnosti a aj hlboko ukrytej túžbe po dobrodružstvách a huncútstvach. A na druhej strane je tu Carlova skúsenosť, triezvosť a múdrosť. Jeho vrásky, veľké ruky plné mozoľov, tona spomienok a láskavosť.

Odbočky k mnohým krásnym knihám a knižným hrdinom boli krásnou bodkou, čerešničkou a spestrením v celom tomto príbehu. Či už to bola Pani Pančucha, Predčítač, Herkules, Pán Darcy... Každá táto postava bola svojská, iná a vymaľovala príbeh inou farbičkou. Dodala jej pestrosť, uveriteľnosť a pekný odkaz či ponaučenie. V knihe som našla nielen krásne posolstvá, spojivká, ktoré nás knihomoľov spájajú po celom svete, ale aj láskavý humor, pri ktorom mi podskočilo srdce a nehanbím sa to priznať - pri ktorom sa mi aj v oku zaleskla slzička dojatia. Také drobné pripomenutia toho, že dobro ešte existuje...

Neverím, že existuje univerzálna kniha pre každého. Ale táto drobná milôstka má k tomu blízko. Ak by som mala byť obdarovaná a dostala by som práve túto knihu, tak by som sa neskutočne potešila. Čítanie som si kúskovala a nemohla som urobiť lepšie. Carl i Saša mi prirástli k srdcu a určite sa raz k tejto knihe ešte v budúcnosti vrátim a nájdem v nej opäť niečo nové. Niečo, čo mi možno v danej chvíli vyčarí úsmev na tvári, vleje do duše nádej alebo spraví deň krajším. Myslím, že nebude prekvapením, ak Starca a more príbehov ocením všetkými možnými hviezdičkami 5/5⭐.

Za knihu krásne ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran ❤

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)