14. októbra 2021

Jesenné knižné prekvapenie. Pozitívne či negatívne? Zrodená z trosiek a popola.

Knihu Zrodená z trosiek a popola mám na svojej poličke už od vydania, no jej čítanie som dlhšie odkladala. Nie preto, že by som ľutovala svoj výber. Občas sa však čerstvo vydané knihy zjavujú na bookstagramoch denne a niekedy to má na čitateľa skôr opačný efekt. Nepriláka ho to, ale naopak trochu odradí. To bol aj môj prípad. Preto som knihe dala nejaký ten týždeň oddych. 

Anotácia sľubovala príbeh o mladej žene, ktorá doslova povstane z popola ako fénix. Atmosféra knihy a veľmi pekný opisný štýl autorky čitateľa priam vcucne do San Francisca na začiatku 20. storočia. San Francisco nám v tomto príbehu ukáže svoju na prvý pohľad nóbl stránku plnú luxusu, bohatstva, drahých rób i výstedných umelcov, ale na strane druhej aj svoju temnejšiu a odvrátenejšiu tvár - úplatkárstvo, vzrastajucú korupciu na najvyšších miestach, peniazmi pokrivené charaktery i rafinovaný zločin.

Hlavná hrdinka May Kimblová prichádza z New Yorku do San Francisca, kde sa jej po smrti matky ujala jej rodina. Spočiatku o nej ani len netušila. Roky žila so svojou mamou v chudobe, zatiaľ čo rodina tety Florence si užívala prepych a rozprávkové bohatstvo. Florence však postihla psychická choroba a tak sklamaná May a jej vidina vypátrania pravdy o jej neznámom otcovi i matkinej minulosti  spľasnú ako bublina. V novom domove ju privíta strýko Jonathan - "stavebný magnát" a sesternica Goldie. Goldie je na prvý pohľad typické dieťa bohatých rodičov. Čo sa však skrýva pod týmto aristokratickým pozlátkom a rozkošnými blonďavými kučierkami? Prečo sa cesty Mayinej matky a tety Florence rozišli? Je strýko Jonny skutočne obetavým a milujúcim manželom alebo je to len maska?

Tento príbeh plynie ako pokojná rieka. Nečakajte akciu a zvraty už od prvých strán. Autorka nechala príbeh vyzrieť a nestavila na prehnanú snahu otočiť smerovanie príbehu z minúty na minútu. Prvá časť dala zabrať aj mne, celý čas som mala pocit, že príbeh postupuje rýchlosťou slimáka. Asi nepatrím zrovna k tým trpezlivejším čitateľom. Postupne sa však moja podozrievavá myseľ nechala strhnúť. Celý čas som mala pocit, že tu niečo nehrá, tu sa stane niečo zvláštne. 

V druhej a tretej časti už o akcie, zvraty a postupné odhaľovanie špiny nebude núdza. Páčilo sa mi, ako autorka postupovala pri transformácií hlavnej hrdinky. Vzhľadom k udalostiam v príbehu stavila na správnu kartu. Keďže ja som v tomto smere frfľoš numero uno a neznášam, ak ženskú hrdinku autori zmenia z dôverčivej naivky na emancipovanú a rozhodnú ženu levicu doslova lúsknutím prsta, tak v prípade Zrodenej to tak nebolo. Autorka čitateľa doslova vydusila a s hlavnou hrdinkou som si tak pretrpela všetky rany osudu a názov bol v tomto prípade úplne výstižný. Nielen v dôsledku zničujúceho zemetrasenia, ktoré zasiahlo San Francisco v roku 1906 a zmenilo mesto na nepoznanie. Aj May doslova vstala a zrodila sa z trosiek a popola. Až priam mrazivá metafora, ale sadla ako viete čo na viete čo.

Nebudem preháňať ak napíšem, že táto kniha bola pre mňa príjemným prekvapením. Som rada, že som sa nenechala odradiť pomalým rozbehom príbehu. Drobné trhlinky, ktoré autorka šikovne zasadila do prvej časti udržali moju pozornosť a chtíč čítať ďalej. Nasledovala som svoju podozrievavosť ako poslušný psík a neostala som ani na okamih sklamaná. Druhá časť knihy bola vynikajúca a šokujúca. Tretia časť takisto. Jediné, čo ma trošku vyviedlo z rovnováhy bol koniec príbehu, ktorý mohla autorka viac rozvinúť, natiahnuť. Vrel vo mne spravodlivý hnev. Popisný štýl ma doslova zavial do atmosféry vtedajšieho San Francisca a pre očami som mala každý jeden architektonický skvost i celú sanfranciskú smotánku v dychberúcich róbach. Hlavná hrdinka bola pre mňa uveriteľná. Nakoľko bol dej príbehu upriamený práve na ňu, tak ostatné postavy boli možno opísané povrchnejšie a nebol im dopriaty až taký priestor, no toto rozhodnutie kvitujem. Práve to a aj pomalší rozjazd dodali príbehu uveriteľnosť a udržali vo mne napätie i pozornosť. Až tak, že som si zabudla zapisovať poznámky do debilníčka.

Táto kniha je pre mňa asi jedným z najpríjemnejších prekvapení tejto knižnej jesene. Príbeh mi poskytol všetko, čo mám ako čitateľ rada a čo v knihách vyhľadávam. Zrodenú z trosiek a popola hodnotím na 5/5* a radím ju k jednej z top kníh, ktoré som tento rok prečítala. 

Za knihu krásne ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Grada ❤ 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)