4. februára 2022

Mimo kníh. No zároveň o knihách. A ľuďoch...

Nechcem víriť vody bookstagramové ani akokoľvek inak niekoho osočovať či rozdúchavať vášne a otvárať pandorinu skrinku s ďalšími kauzami a drámami. Nie, ani si nelížem vlastné rany či zlomené ego... Alebo možno aj hej, lebo som začala byť na staré kolená urážlivá netýkavka 🤔😀

Pred pár dňami som u seba na stories otvorila tému "Literárny snobizmus". Nijak som tento pojem nechcela škatuľkovať. Zaujímal ma aj iný pohľad na tento "nešvár" a či ste sa už s týmto "pojmom" stretli alebo ako ho chápete. Alebo či ste narazili na echt literárneho snoba. 

Dostala som naozaj zaujímavé odpovede. Viacerí ste tento pojem chápali rovnako ako ja. Iní ste pridali aj rozdielny pohľad. Niektorí ste sa dokonca sami nazvali snobmi (btw. každý z nás je svojim spôsobom snob, ale nie každý je aj rypák). Každopádne si myslím, že sme sa zhodli v tom najpodstatnejšom.

Neviem ako pre vás, no pre mňa sú knižky únikom z reality. Nehľadám v nich len múdro, hlboké myšlienky alebo ponaučenie. Nepovažujem ich len za prostriedok na také to "mechanické" vzdelávanie sa. Život prináša nielen krásne chvíle, ale rovnako aj ťažobu. A práve vtedy na scénu prichádza tá ďalšia rovina, pre ktorú ľúbim knihy - oddych, relax, dokonalé odpútanie sa od každodenného stresu. Môj mozog nevie šrotovať 24/7/365. Potrebuje aj reštart alebo úplne vypnutie. Je mi šum a fuk, že si niekedy prečítam niečo ľahké, povzbudivé, bizarné, naivné, detinské, nevhodné k môjmu veku, sarkastické, pritiahnuté za vlasy či vrcholne nevkusné. Čítam to v prvom rade ja a nie vy... I ja obchádzam žánre ako erotika, prvoplánová a jednokopytová romantika, motivačná literatúra, scifi či fantasy. Sledujem však viacerých, ktorí tieto žánre obľubujú. Možno máme rozdielny názor na dané knihy či žánre. No nikdy by som sa neznížila k tomu, aby som na základe takejto banality zhodnotila iného človeka. A potopila ho, dehonestovala či počastovala ohnivými prirovnaniami. Nie som boh a nie som dokonalá... a nemám právo súdiť. Ak si v minulosti moje slová tak niekto zobral, tak sa ospravedlňujem.

Nechápem, kam sa vytratil REŠPEKT. Naozaj potrebujeme iných zhadzovať a dehonestovať za to, že nie sú pohrúžení nonstop do "hodnotnej" literatúry, ale že v knihách hľadajú i čosi iné? Ak naozaj niekto považuje žánre ako klasika, spoločenské romány, odbornú literatúru, reportáž a knihy s ťaživejšími témami a hlbokými myšlienkami za výkladnu skriňu literatúry, tak by v prvom rade mal ísť príkladom. A to, čo tieto knihy vypichujú a na čo majú upozorniť si vziať aj k srdcu... V prvom rade by to mal byť rešpekt, človečenstvo a úcta. Nestačí tie knihy len čítať, ale treba si z nich aj čosi zobrať a využiť a zúročiť to v reálnom živote pri komunikácií s inými. Nerobme zo seba nadľudí a žime tým, čo nás baví a napĺňa a robme život krajším. Už len svojou prítomnosťou. Nie je krajší úsmev, povzbudenie a milé slová než ohŕňanie frňákom, večné ponosy a povyšovanie? Nerobte zo seba nablýskané Ferrari, ak hučíte ako starý Zetor...

Rešpektujme inakosť. Ak si niekto vyberie inú cestu neznamená to, že je iný a že je debil. Len má možno na vec iný pohľad. Áno, narážam tu aj na seba. Len preto, že nepíšem sterilne, podľa šablónky, niečej zafixovanej predstavy a že si dokážem zo seba robiť prdel a nebrať sa tak vážne ešte neznamená, že do mňa niekto môže hádzať veď viete čo... Bookstagram je v prvom rade platforma bez obmedzení. Nikto sa tu nebije do pŕs a neporovnáva s profi recenzentmi (teda, nikdy som si nič také nevšimla). Je to len odrazový mostík a niekedy aj lepšia reklama pre knihy než odborné recenzie, ktoré bežným čitateľom nič nehovoria alebo ich z hľadiska použitého jazyka miestami nudia alebo ešte viac pletú až odradia od danej knihy. Vydavateľstvá to chápu a využívajú tento potenciál. Doba sa mení, napreduje a preto je normálne, že aj knižný trh si hľadá svoje cestičky. Nikdy som sa nehrala na recenzenta, nerada chytám za slovíčka a ak aj použijem slovo recenzia a nie hodnotenie či dojmy, tak tým nechcem uraziť profíkov. Vážim si ich prácu a obdivujem to, ako sa dokážu hrať so slovami a nájsť podstatu či zhodnotiť všetky tie drobné prvky a detaily, ktoré tvoria celok... 

Niekde som už rezignovala. Niekedy sa totiž cítim ako chrumkavá, only one gazela na vyprahnutej planine, kde na ňu na každom rohu číha vyhladovaná hyena. Mám hádam plné právo na to, aby som myšlienky z mojej hlavy hádzala na papier tak, ako zo mňa v danej chvíli lezú a nehrala sa na primadonu len preto, že niekto vidí všade len uhladenosť, dokonalosť, naškrobenosť a vyumelkovanosť. Čítajte, čo vás baví. Píšte, ako to cítite. Foťte tak, aby ste boli spokojní... Čokoľvek, čo je od srdca je stokrát hodnotnejšie a úprimnejšie ako niečo, čo robíte len preto, aby ste sa niekomu zapáčili alebo kráčali po vyšľapaných chodníčkoch... 

Kto číta, žije mnohými životmi. Spoznáva nekonečno zákutí tohto sveta. Sníva, cíti, plače i sa smeje... Zoznamuje sa s rôznorodosťou, zamýšľa sa i dokonale relaxuje. Ozaj potrebujeme všade rozsievať zlobu a nenechať iných žiť a robiť veci po svojom? Zhrniem to - čítajte si čo chcete a nesúďte iných za to, že robia niečo inak alebo že ich zaujíma niečo iné. Každý dostal do vienka svoj čas na tomto svete a preto má plné právo využiť ho na to, čo chce ON a nie VY. 

Áno, niektoré hodnotenia sa nedajú čítať - tak ich jednoducho nesledujem, preskakujem a nezaťažujem sa nimi. Aj niektoré moje sú také, tiež som len človek - drístam, nemám svoj deň, dudrem atď. 😁 Je mi jasné, že mnohí v tomto mojom znova výleve - hej, keď sa rozohním, tak píšem no a?, budú hľadať podnet na ďalšie drámy, vypichovať niektorú frázu či preklep a rozdúchavať iskierku. Môžete sa rovno odparkovať a odkempovať - tú iskierku hasím a na negativizmus nereagujem. Žite si v svojej "kvašnej", bublajúcej aristokratickej jaskynke a mňa nechajte v mojej feši bublinke pozitivizmu, kde sa prechádzajú jednorožce, platí sa úsmevom, pršia lentilky a kde ma opaľuje Kerem B. (nemohla som si odpustiť 😂...ehm, obšťastňuje by asi vyznelo úchylne 🤦‍♀️🤔😆) a predčítava mi knižky sexy barytónom. Drop the mic and hold my beer... či jak to je 😂😎

Keď mi niekde ušla čiarka, písmenko alebo y/i, tak prosím, ukrižujte ma milosrdne. Díky. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)