14. februára 2022

Kráľovná Paríža - príbeh o tienistej stránke módnej ikony Coco Chanel.

❓ Na akú knihu ste sa naposledy veľmi tešili alebo ju dlho zháňali a nakoniec vás sklamala ❓

Hm. Nie som príliš milovníkom biografií respektíve beletrizovaných životopisov, ktoré sú inšpirované skutočnosťou. Kráľovnú Paríža (príbeh o Coco Chanel) by som zaradila práve do tej druhej menovanej skupiny. Autorka - Pamela Binnings Ewen vychádzala z historických prameňov, no pri popise viacerých udalostí i smerovaní deja popustila uzdu svojej fantázií.

Na knihu som sa veľmi tešila a dlho ju zháňala. Bola beznádejne vypredaná prakticky hneď po tom, čo vyšla. Čo mi však prišlo zvláštne bolo to, že som dosiaľ na ňu nenašla žiadne obšírnejšie zhodnotenie. Len zopár kratších. Možno viacerých odradila hrúbka knihy a možno ju začali čítať a odložili, bohvie... Aj ja som mala cca po tretine knihy králičie úmysly, lebo mi odchádzala chuť do čítania a "mordovala"som sa s ňou skoro 3 a pol týždňa. Ale už keď som ju tak krvopotne zháňala, tak som ju chcela prelúskať stoj čo stoj.  

A teraz príde veľa ale... Uznávam autorkinu mravenčiu robotu z hľadiska získavania informácií a stavania časovej postupnosti pri skladbe deja. Jej štýl písania tiež nebol na zahodenie, keby nebola žuvačkoloidná jak fejková krówka. Na svoje si prídu hlavne milovníci detailov a popisov. Na mňa však toho bolo až príliš a kolieska v hlave i oči mi pretáčalo všetkými smermi. Samá vata... Opisy toho, ako niekto rýchlosťou galapágskej korytnačky sadá na stoličku a čo pritom vidí cez okno a cíti v každej chrupavke ma slušne povedané kvalitne vytáčali. K dokonalosti chýbali už len presné popisy puklín na stene, GPS súradnice každého záchodového pavúka či rodokmene všetkých zainteresovaných 5 generácií dozadu a 3 pokolenia dopredu... Práve tieto popisy sa podpísali pod hrúbku knihu. Hoci ja, Milady Rozvláčna De Balást von Litánia mám čo hovoriť, ehm 😂 

Dosiaľ som o Coco Chanel nečítala žiadnu knihu ani o nej nevidela žiadny film. Nevedela som teda o jej osobnom živote ani mäkké f. Ak teda nerátam všeobecne známe informácie o jej značke i o jej nezmazateľnej stope v módnom priemysle. Napriek tomu mi však tento príbeh prišiel taký... príliš vyfabulovaný. Slušne povedané, postava Coco bola vykreslená ako vypočítavá, nafúkaná mrcha, ktorá vedela dokonale využiť svoj šarm, meno, dôvtip i konexie. Taká prospechárska kalkulačka, ktorá sa prikloní na tú stranu, kde je to pre ňu aktuálne výhodné. Prezliekač kabátikov na spôsob Bélu či Peťa. Toho milého a ľudského v nej som na základe jej popisu v tejto knihe našla tak za necht. I to obhrýzený...

Každá jedna stránka knihy je doslova nasiaknutá jej až chorobnou pripútanosťou k značke Chanel a hlavne k jej ikonickému parfumu No. 5. Mimochodom, asi budem za hulváta, ale nikdy mi nič nehovoril... Odor tohto parfumu sa tak nesie celou knihou. Až... sa stane neznesiteľným ako L**l macarena. A to natoľko, že mi Coco začala pripomínať Gluma. No prsteň nahradil parfum... Milášššik 😳

Ak sa na knihu mám pozrieť z globálu, tak ok, prvá časť bola ešte ako tak zaujímavá. Od druhej časti to už pre mňa nebolo to pravé orechové a miestami bola moja sánka od zívania v premávke ako výťah na mrakodrape. Tona stretnutí a kutie piklov... V menách som sa topila jak rozstrieľaný lavór na šírom mori. Až ma nakoniec spláchol vír môjho Alzheimerom nahlodaného mozgu a začalo mi byť jedno, kto je kto a akú rolu zohráva v celom príbehu.

Myslím, že ak by sa autorka zamerala o čosi viac aj na mladú Coco - na jej detstvo, dospievanie a ľúbostné rošády, tak by mal príbeh úplne iný rozmer a bol by čitateľsky atraktívnejší. Jej kolaborácia s Nemcami síce bola očividná a zjavne chcela autorka poukázať i na tienistú stránku Chanel, no z mojho pohľadu chýbalo hlbšie uchopenie príbehu. Ako čitateľ som prakticky až na pár výnimočných momentov nemala šancu vidieť Coco v lepšom svetle a ako postava mi tým pádom bola celý čas nesympatická. Od kníh síce pred čítaním už radšej nemávam žiadne očakávania alebo len minimálne, no musím uznať, že Kráľovná Paríža ma sklamala. 

Nechcem nikoho odradiť od čítania tejto knihy, hoci som ju dosť sprdla a viacerých to možno odradí. Románov tohto typu vychádza v súčasnosti veľa. Sú medzi čitateľmi obľúbené. Nemohla som sa teda zbaviť pocitu, že aj to zohralo svoju rolu... Ani záver knihy ma extra nenadchol a mal veľa dier. Škoda, že sa autorka viac nezamerala aj na tú možno "lepšiu" stránku Coco - jej začiatky, zrod značky Chanel a nedala jej tak šancu ukázať aj taký ten ľudský rozmer alebo nechať na čitateľovi, aký dojem v ňom Coco zanechá ako osobnosť. Zrejme chcela priniesť niečo nové a menej sladké a medovémotúziky ťahajúce, no žiaľ, mala som pocit, že sa točí v kruhu a že to bolo tak trochu nad jej sily. Ak aj malo ísť o viac komplexný príbeh aj s horšou stránkou tejto módnej ikony, tak to celkom nevyšlo. Každopádne som zvedavá na dojmy iných čitateľov... Knihu hodnotím na max. 3/5*. S prižmúreným okom. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)