3. októbra 2020

Jedna z najsilnejších kníh o sexuálnom zneužívaní mladistvých - Ty krásna, temná Vanessa

Priznávam, že nečítam knihy a ani nesledujem filmy, kde je ústredným motívom násilie a sexuálne zneužívanie páchané na ženách a deťoch. Neviem to totiž vysvetliť, no zrejme sa s takýmito udalosťami moja empatická duša nedokáže vyrovnať a stráviť ich, hoci sa jedná o fikciu alebo príbeh úplne cudzej osoby. Preto som aj na knihu Ty krásna, temná Vanessa spočiatku pozerala cez prsty a bola som si na 90% istá, že sa jej vyhnem pre pokoj svojej duše. V kníhkupectve sa mi však "nalepila na ruky" a hneď som sa pustila do jej čítania.

Ako je už iste známe, tak psychológia a vykreslenie ľudských charakterov a ich osudov, myšlienok a tajných zákutí duše ma odjakživa fascinovali. Preto bola aj táto kniha pre mňa z hľadiska tejto mojej úchylky fascinujúca a priam prekypujúca emóciami

Príbeh je vyrozprávaný v dvoch dejových linkách. Minulosť sa mieša s prítomnosťou. Absolútne to nie je na škodu veci a príbeh sa tak logicky rozvíjal a bol čitateľovi postupne dávkovaný. Na to, že ide o fikciu a autorkinu prvotinu, tak musím pomyselne sňať klobúk z hlavy. Nevybijete si zuby na prešpekulovanom, nezrozumiteľnom či nudnom sterilnom texte. Príbeh vás vtiahne svojou naliehavosťou, ktorú autorka bravúrne vygradovala. A teraz k samotnému príbehu a k postavám v ňom. 

Táto kniha je sondou do duše dospievajúceho dievčaťa, ktoré sa ocitá na internáte strednej školy. Ďaleko od rodičov a v citlivom veku. Učí sa spoznávať seba, svoju sexualitu a pociťuje náhlu a neutíchajúcu túžbu páčiť sa, byť obdivovaná a milovaná. Asi ako každé mladé dievča, ktoré balansuje nad priepasťou zvanou puberta. Dochádza k prerodu z dieťaťa na mladú ženu. Vanessa je bordelárka, tak trochu snílek a samotár. Vyniká v literatúre - píše básne. Jej talent sa rozhodne "podporiť" sympatický a na prvý pohľad veľmi prísny profesor literatúry Jacob Strane. Čoraz viac však Vanessa pociťuje jeho záujem a náklonnosť, ktoré začnú byť časom už za hranicou vzťahu učiteľ - študent. Sú jeho úmysly čisté? Nie je Vanessa len domýšľavá? 

🚫 pre istotu tieto odseky označím ako spoiler 🚫

🚫Ak mám byť úprimná tak postava Jacoba mi pila krv. Po prečítaní celého príbehu som ho neľutovala, ale v kútiku duše som si vravela, že by si zaslúžil exemplárny trest a čakala som naň. Išlo o dokonalého manipulátora a predátora, ktorý dokázal svoju obeť psychicky úplne zdeptať a rozbiť na márne kúsky. A to až do takej miery, že sa obeť nepovažovala na obeť, ale za inicátora vzniku toxického vzťahu. Predátor ostal čistý a bez viny, lebo podľahol čaru a túžbe a vinná bola v jeho očiach obeť - a tú sa snažil v každej situácií presvedčiť o jej vine. Dalo by sa povedať, že ide o tzv. Štokholmský syndróm. Je to fenomén, kedy obeť začína byť empatická s páchateľom a svojim spôsobom ospravedlňuje jeho činy a na hrane iracionality ochraňuje páchateľa. Nemožné? Áno, aj to sa deje. Ide o dokonalú ukážku manipulácie s cieľom očistiť svoje svedomie a preniesť svoju vinu. Vo Vanessinom prípade zaobalil vyhrážky o zdiskreditovaní a obraze pred spoločnosťou aj romantickou vatou. Práve to mu pomohlo. Pocit výnimočnosti, potreba byť milovaná a obdivovaná ju zdeptali do tej miery, že sa dokázala obetovať pre dobro človeka, ktorý ju ničil. Príkladom takejto manipulácie je aj domáce násilie - bludy typu Bije ma, lebo ma miluje alebo názor, že žena si za znásilnenie môže v mnohých prípadoch sama... Lebo bola vyzývavo oblečená, lebo niečo naznačovala, lebo sa nemala čo sama v noci túlať po vonku... lebo to asi chcela...hm, vážne? 

🚫 Pomalá a cielená strata sebaúcty a sebalásky skrz pomýlený a zvrátený cit lásky. Duša bojujúca s telom. Nerovná bitka protichodných pocitov. Morálna opora nula, absencia pochopenia, falošné domnienky a predsudky spoločnosti. Toto všetko Vanessu nakoniec dohnalo do istej formy sebadeštrukcie. Zahmlievanie využívala ako ochranný štít. Celý čas ma jej správanie hnevalo (ja viem, jej vek!). Možno si na jednej strane uvedomovala, že takto to nejde, no na strane druhej robila nezmyselné rozhodnutia... Možno k uvedomeniu stačil jeden človek a jedna dobre mienená rada...

🚫 koniec spoilovania 🚫

Asi som sa až príliš rozkecala a opustila, ale táto kniha vo mne vyvolala naozaj silné dojmy a doslova ma prevalcovala. Tento príbeh otvára oči, lebo bez servítky ukazuje to, čo sa vôkol nás deje a čo by nemalo byť akceptované, ututlávané či prehliadané. Veľa Vaness ostáva medzi nami a mlčí, lebo má strach pred odsúdením, obviňovaním a onálepkovaním... Nemyslíte, že nastal čas, aby konečne predátor nemal pred obeťou náskok a aby sa spoločnosť konečne zobudila? 

Nebudem zveličovať a túto knihu budem určite odporúčať. Hodnotenie 10/10 ⭐mi v tomto prípade príde málo. Rozhodne stojí za to si ju prečítať a zamyslieť sa. Miestami si budete ťukať po čele. Aká krehká dokáže byť duša? 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)