18. mája 2020

Demi Moore - Moja spoveď. Emočný "striptíz" obľúbenej hollywoodskej herečky

Priznávam, že biografie známych osobností u mňa nepatria k žánrom, ktoré vyhľadávam. Dôvodov je hneď viac. Jedným z nich je napríklad fakt, že akonáhle ich prečítam a odložím ich do police k ostatným knihám už sa k nim na 99,99% nikdy viac nevrátim. Prečítam si niečo nové o danom človeku, prekvapí ma niečo, čo som dovtedy nevedela alebo si sem tam odnesiem nejakú zaujímavú myšlienku či životnú filozofiu, postoj, názor... Ďalší dôvod je vo mne zakorenený divný pocit, že biografia pre niektorých nie je spôsob ako sa priblížiť svojim obdivovateľom či istá forma psychohygieny, ale marketing a ľahká cesta ako sa dostať k peniazom. Ani neviem prečo som siahla po biografii hollywoodskej herečky Demi Moore Moja spoveď (Pamäti), nakoľko nepatrí medzi moje obľúbené herečky. Bude to asi znieť čudne, no niečo ma k tej knihe priťahovalo. 

Príjemne ma prekvapila forma príbehu. Celkovo je predelená na tri časti: Boj o prežitie, Úspech a Zmierenie, ktoré obsahujú stredne dlhé kapitoly. Aj rozsah knihy je veľmi prijateľný - taká jednohubka. Ja som ju zvládla za víkend. Približne v strede knihy sa nachádza obrázková príloha s osobnými fotografiami z detstva, zákulisia filmovačiek i Deminej rodiny. 

Demi sa rozhodla vyrozprávať svoj životný príbeh bez akejkoľvek cenzúry. Nechýbajú ani ťažké kapitoly o jej detstve, absencii materinskej lásky, pochopenia a starostlivosti, o jej démonoch, zrode jej hviezdnej kariéry i jej deťoch a manželstvách s dvoma slávnymi americkými hercami.  V tomto smere je takáto kniha naozaj  doslova jej intímnou spoveďou. Čitateľom otvára dvere do svojho vnútra aj trinástej komnaty svojej doterajšej existencie. Ak aj nie ste fanúšikom Demi, tak po prečítaní tejto knihy v nej spoznáte veľmi zaujímavú, silnú ženu, ktorá celý svoj život bojovala hlavne sama proti sebe. Nie som síce psychológ, ale myslím, že väčšina jej problémov súvisela skôr so slabšou psychikou, pochybovaní o sebe samej a hlavne mala korene v jej detstve a v tom, čo v nej zanechala zvláštna výchova. Jej matka bola prototypom ženy chorobne fixovanej na svojho muža bez sebaúcty a sebalásky, ktorá dokáže mužovi tolerovať všetko - neveru, závislosť i bitky. Matkou sa stala vo veľmi mladom veku, keď sama bola ešte dieťaťom. Na túto emočnú nezrelosť žiaľ doplatili práve jej deti - Demi a Morgan. Keďže nemala dobrý vzor a ani stabilné zázemie, tak žila celé roky s pocitom menejcennosti. Na sebaistote jej nepridávalo časté sťahovanie a ani choroba obličiek, ktorá ju takmer pripravila o život a na dlhé mesiace ju pripútala na nemocničné lôžko. Okrem iného sa neskôr dozvedela tajomstvo, o ktorej vedel každý len ona nie a ktoré narušilo jej vzťah s otcom. Neskoršie šarvátky medzi jej rodičmi, kedy medzi sebou doslova súperili, kto z nich príde s väčšou zákernosťou bolo tiež ukážkou totálneho zlyhania výchovy.

Jej vstup do dospelosti bol taktiež veľmi búrlivý a bohužiaľ aj veľmi smutný. Opäť nedokážem pochopiť správanie jej matky. Z istých pasáži mi až behal mráz po chrbte a mala som chuť jej mater prefackať... Popisuje i svoje prvé skúsenosti s mužmi, prvé lásky, profesné začiatky a bohužiaľ aj prešľapy vo forme závislosti na alkohole, heroíne i liekoch.

Dočkáte sa samozrejme aj kapitol o jej živote s Bruceom Willisom, s ktorým dlhé roky tvorili hviezdny pár. Zaujali ma tiež časti, kde Demi popisovala natáčanie filmov, ktorých bola súčasťou - od malej roly v seriáli Nemocnica, cez škandalózny Neslušný návrh a Striptíz, nepochopenú G. I. Joe či populárny film Duch s nezabudnuteľným Patrickom Swayzeim, ktorý Demi vystrelil do výšin. Vysvetlila aj zrod ikonickej snímky, ktorá sa objavila na titulke Vanity Fair, kde pózovala vo vysokom štádiu tehotenstva len jemne zahalená, no pritom decentne a vôbec nie poburujúco a vulgárne. A to aj napriek tomu, že filozofia tejto fotografie sa trocha zrážala s tým, s čím sa borila celý život - s nespokojnosťou so svojou postavou, ktorá často vyvrcholila do chorých diét, náročných tréningov a poruchy príjmu potravy.

 S Bruceom Willisom 
Zdroj: insider.com (odkaz)

S Ashtonom Kutcherom 
Zdroj: elle.com (odkaz)

Časť Zmierenie je tiež veľmi emotívna. Sčasti ide o zmierenie s matkou a odpustenie, no zároveň dochádza aj k akémusi prerodu Demi na ženu, akou stále chcela byť a akou aj bola, len pred tým zatvárala oči a nechala sa zlomiť slabou sebadôverou. Nechýbajú ani kapitoly o jej manželstve s výrazne mladším Ashtonom Kutcherom. Určite si mnohí pamätáte poľovačku médií na ich spoločné zábery a aj "pobúrenie", ktoré tento vzťah vyvolal kvôli 16 ročnému vekovému rozdielu. Priznávam, že som veľmi nezachytila prečo sa vlastne rozišli a dočítala som sa to až v tejto knihe. Tiež ma trocha rozosmialo, ako sa jej cesty výrazne spájali aj s mužskými protagonistami obľúbeného seriálu Dva a pol chlapa - nielen s Ashtonom, ale aj Charliem Sheenom a Jonom Cryerom (predstaviteľ Alana Harpera). Sama sa nad tým pousmiala aké vtipné situácie niekedy život prináša. Načrtla tiež problém, ktorý je problémom spoločnosti skrz každú pracovnú sféru a to platová rovnosť. Aj napriek tomu, že bola v časoch svojej najväčšej slávy jednou z najlepšie platených herečiek Hollywoodu, tak v porovnaní so svojim manželom zarábala skoro o polovicu menej.

Na záver mi neostáva nič iné, len naozaj pochváliť Demi za to, že išla s kožou na trh a že sa dokázala podeliť so svojim životným príbehom. Muselo ju to stáť veľa síl. Na druhej strane však kvitujem jej odhodlanie a chápem jej motiváciu. Nebola to len nejaká emočná očista, ale ozajstné zmierenie a aj akási forma odkazu pre jej dcéry i ľudí, ktorí sa stále hľadajú.  Držím jej palce, nech je so sebou už len spokojná, vyrovnaná a pozitívna. Keďže naozaj nemám knihe čo vytknúť až na jednu jedinú vec - knihu by oživilo rozprávanie jej blízkych (v biografii Borisa Valábika sa mi to veľmi páčilo a dodalo to knihe človečinu a hlbší cit). Plus som žiaľ natrafila na pár preklepov a asi nie práve vhodne zvoleného prekladu niektorých výrazov - ale ako vravím, v rámci normy. Knihu preto hodnotím na 9.5/10*. 

Zdroje obrázkov
Fotografia s Bruceom Willisom:
https://www.insider.com/bruce-willis-demi-moore-are-isolating-together-with-kids-2020-4
Fotografia s Ashtonom Kutcherom:
https://www.elle.com/culture/celebrities/a29225013/demi-moore-ashton-kutcher-drama-explained/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)