15. októbra 2023

Encyklopédia byliniek pre každého. Ako podporiť svoju imunitu a trávenie

Mnohí sa asi trošku začudujú, že u mňa vidia práve túto knihu, keďže som skôr na beletriu. Asi ťažko si ma predstavíte ako za splnu mesiaca zbieram nahá s vílami v lese bylinky a hrám pri tom na tamburínku... To len na odľahčenie, nie na výsmech. Táto knižka ma zaujala hlavne vďaka jej filozofii, ktorej tiež verím - že silu treba hľadať v prírode. 

Mám to šťastie, že môj oco zbiera bylinky a pozná ich čarovnú moc. Pravidelne ma tak zásobuje výbornými čajovými zmesami, ktoré mi voňajú po celom byte. Nie raz mi bylinky pomohli. Uchýlim sa k nim pri liečbe niektorých "ľahších" neduhov aj ako k prevencii. Po alchemilke siaham pri ženských ťažkostiach, medovke pri problémoch so spánkom, púpave a ľubovníku pri tráviacich patáliách a tinktúra z rozchodnice mi neraz pomohla pri úzkosti a strese. Teraz na jeseň si zas prirodzene dopĺňam vitamíny potrebné na lepšiu obranyschopnosť organizmu - vitamín D3, C a príroda je tým najlepším supermarketom na ich doplnenie. 

Kniha Bylinky na imunitu od Claudie Ritterovej vás prevedie nielen svetom liečivých rastlín. V úvodnej časti sa dozviete o fungovaní imunitného systému - o vrodenom i získanom, o orgánoch, ktoré nás majú za úlohu chrániť aj o prvej línii imunitného systému - imunitných bunkách. Autorka vás tiež prevedie kapitolou o črevách a mikroflóre i najprirodzenejšej lekárni na svete - rastlinných vitálnych látkach. Potom nasleduje obšírnejšia časť obsahujúca portréty jednotlivých liečivých rastlín. Dozviete sa, kedy, ako a kde ich zbierať, ako vyzerajú, ako si ich nepomýliť. Dá vám tiež tipy na ich využitie a to aj priamo formou receptov na chutné šaláty, smoothies, čajové zmesy, tinktúry, šťavy alebo nátierky. Čo sa mi páči je to, že autorka upozornila aj na to, že s niektorými bylinkami sa neradno zahrávať a upozornila napríklad na ich možné zamieňanie alebo nástrahy nesprávneho dávkovania či prípravy. Na konci knihy je kalendár zberu, ktorý vám napomôže orientovať sa, v ktorom mesiaci si máte prichystať košíček, nožík, vhodné oblečenie a dobrú náladu na ich zber a ich následné spracovanie. 

Mnohé bylinky z knihy som nepoznala, no veľmi rada na ne môjho otca upozorním, aby si na ne posvietil. Do tajov bylinkárčenia ho zasvätil jeho strýko a tak verím, že aj na mňa možno niečo preskočí. Pri viacerých receptoch som si povedala, že ich určite vyskúšam a že aj zber byliniek môže byť výborný spôsob na odreagovanie a psychoterapiu, ktorý spojím nielen s pobytom v prírode na čerstvom vzduchu, no neskôr sa mi môže táto prechádzka a milá robotka odvďačiť aj inak - silnejšou imunitou, pevnejším zdravím a lepšou náladou. Určite si na túto knižku posvieťte, ak vás táto téma zaujíma. A to aj v tom prípade, ak ste len začiatočníkom. 

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Grada. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)