6. februára 2023

Počasie ako ho nepoznáš - umne vyskladaná príručka pre mladého nadšenca meteorológie

Tvárme sa nenápadne, že môj vek nezačína číslom 3 a že si ešte môžem dovoliť čítať knihy určené pre kategóriu detského čitateľa 🦖 Málokedy ma odradí vekové určenie prilepené na prdelke ktorejkoľvek knižky (ehm, ok, nikdy ma neodradí 😂🙈). Keďže geografia je moja srdcovka (hoci moja nervová sústava počas 5 rokov štúdia na výške vám toto tvrdenie neodobrí a ukáže vám ťuk ťuk) a meteorológia obzvlášť, tak ma tento náučný knižný prírastok od Tatranu doslova zhypnotizoval k jeho vlastníctvu. 
Pokiaľ tá moja jedna mozgová bunka, ktorá sa u mňa stará o memorovanie dátumov nemýli, tak vydanie knihy Počasie ako ho nepoznáš sa dlhšie prekladalo. A som rada, že tu staré známe - na dobré sa oplatí čakať rozhodne platilo. Táto encyklopédia mladého nádejného meteorológa ma doslova nadchla a ešte teraz nad ňou ochkám. 

Kniha je dielom troch známych slovenských špičiek v oblasti meteorológie - RNDr. Ivaňákovej, RNDr. Faška a Mgr. Pecha. Čo sa mi veľmi páčilo bolo to, že text prispôsobili vekovej kategórii čitateľa. Bol zrozumiteľný, jasný, vecný a stručný. Aj drobné kvíziky naprieč väčšími kapitolami resp. časťami knihy mali úlohu nielen skontrolovať správnosť nadobudnutých poznatkov, ale mali aj jemne motivujúci skrytý dosah. 

Graficky je táto kniha poklad. Obsahuje nielen množstvo krásnych doprevádzajúcich fotografií, máp či grafov, ale aj veľmi vkusné doplňujúce ilustrácie a nákresy. Bola som sama prekvapená, koľko vecí som ani netušila a o koľko nových a užitočných informácií som tak bohatšia. Motivujúca edukácia hrou - presne takto by som ju stručne definovala. Určite poslúži nielen ako veľmi osožný dar pre mladého nadšenca meteorológie a zemepisu, ale môže pomôcť aj tým deťom, ktoré si možno ku geografii dosiaľ nevedeli nájsť cestu.  Odporúčam nielen deťom, ale aj pedagógom či dospelým alebo rodičom, ktorí si radi rozšíria svoje obzory. 

Kniha je veľmi umne rozdelené na viacero väčších tématických častí, ktoré sú navyše farebne odlíšené. Čitateľ sa tak dozvie množstvo zaujímavostí - napr. o oblakoch, nebezpečných poveternostných javoch, o tom aký je rozdiel medzi ľadovicou a poľadovicou či veľmi praktické a pre život dôležité informácie - ako sa chrániť pred búrkou ak ste na otvorenom priestranstve, ako chrániť našu Zem či ako merať snehovú pokrývku alebo predpovedať zmeny počasia. 

Len jedno je mi ľúto - že som túto knihu dočítala a už nemám ďalšie stránky na prevracanie a že som sem nestihla pridať jej zhodnotenie ešte pred Vianocami. Pod stromčekom by totiž potešila nejedného malého vedca s nosom v knihách. Zároveň sa však teším tomu, že táto publikácia je dielom našich slovenských autorov.  Ak máte doma geografa juniora, tak po nej hoďte očkom. 5/5 🌞

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran ❤️

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)