26. marca 2023

Bones and all - YA so zaujímavou dejovou linkou avšak s nevyužitým potenciálom

Sama neviem, kam môj výlev povedie. Pôvodne som chcela pridať klasický dlhší a podrobnejší príspevok ako je už u mňa zvykom, no nakoniec od toho upustím - pochopíte prečo. Knihu Bones and all som zaregistrovala predovšetkým hlavne vďaka tomu, že u nás vyšla cca v rovnakom čase ako sa na plátna kín dostala jeho sfilmovaná verzia. Som zástancom postupnosti - najprv kniha, potom film a tak bolo jasné, že aj napriek veľmi lákavému traileru si najprv prečítam knižnú verziu.

Námet bol skvelý a pre hľadača podivností a nechutností doslova varený pečený. Musím povedať, že práve to ma najviac presvedčilo dať knihe šancu nakoľko zaradenie do kategórie young adult ma skôr odrádzalo. V anotácií je smerovanie príbehu jemne naznačené, hoci možno by som upustila od niektorých detailov, aby čitateľ neprišiel o "prekvapko". Práve detaily však v príbehu nefungovali. Hoci bol príbeh ako taký veľmi "čtivý" a stránky mi pod prstami ubúdali kozmickou rýchlosťou, tak moje racio ho nedokázalo prijať a tak som po pár kapitolách nechápala, prečo autorka tak ľahkovážne hodila  do koša perfektný a neokukaný námet a obrovský potenciál, ktorý tento príbeh mal a zmenila ho na čosi divné, bez ladu a skladu...

Oveľa viac než YA bol tento príbeh  skôr psychedelický až bizarný a to práve vďaka tomu, že ak si potrebujete niektoré veci reálne obhájiť, tak tu narazíte na príliš veľa ale a čo?... Žiaľ, nemôžem presne bez možného spolilovania pomenovať, čo mi na príbehu vadilo a čo ho v mojich očiach premenilo na knižné sklamanie (ak ste knihu čítali, kľudne píšte správu alebo komentár s označením spoiler). Možno by mi nevadila nazvem to "magická" alebo "hororovo-čudesná" prímes, ktorá sa od príbehu o kanibalke hľadajúcej pravdu a seba samú očakáva až priam žiada. Musím vyzdvihnúť preklad, lebo ak by som túto knihu mala čítať v angličtine, tak to asi nedám. 

Asi sa mi ešte nestalo, aby som ostala z knihy tak rozčarovaná. Filmová verzia by v tomto prípade možno viac veci dovysvetlila a dofarbila, tak jej ešte zrejme dám šancu a tak možno pochopím tie diery, ktoré sa objavili v knižnej verzii. 

Čo sa týka záveru - ten ma už asi ani neprekvapil. Bola to čerešnička na torte... Zaradenie k YA mi však stále nesedí a to aj napriek tomu, že šlo o príbeh mladučkej Maren a neskôr sa do príbehu priplietol aj devätnásťročný tulák Lee - vo filmovej verzii Timothée Chalamet. Vekovou skladbou hlavných postáv by to tak možno bolo v poriadku, ale príbehovo - asi veľmi nie. Veď posúďte sami... Ja som naozaj veľmi na vážkach a ak by som mala knihu tradične zhodnotiť hviezdičkami, tak jej asi dám maximálne 2/5*. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)