29. augusta 2022

Čarodejníctvo, bylinky, ženská odvaha, tajomstvá a čarovná atmosféra. Prvotina Stacey Halls - Prekliata.

Prekliata ma pri predstavovaní noviniek vydavateľstva Grada zaujala ihneď. V prvom rade asi každému cinkne do nosa jej graficky príťažlivá obálka. Navyše je anotácia viac než lákavá. Čarodejnice, šľachta, procesy, žena, ktorá vzdoruje a neurobí zo seba puťku. Splnil príbeh čo sľuboval?
Niektoré postavy v príbehu sú reálnymi postavami. Avšak celý príbeh je dofarbený autorkou. Inšpirovala sa dokonca aj procesmi s údajnými čarodejnicami, ktoré sa v tom období  odohrali. Autorka Stacey Halls teda mohla a aj nechala popustiť uzdu svojej fantázií. To, že šlo o jej knižnú prvotinu však bolo trošku cítiť. Príbeh sa sem tam zbytočne točil a niektoré postavy mali veľmi málo šancí prejaviť sa. Mimo iného napríklad manžel hlavnej hrdinky Richard i jej matka, s ktorou nemala práve najhrejivejšie vzťahy.

Fleetwood Shuttleworthová je na prvý pohľad ideálna postava. Autorka sa nebála pripísať jej všetky tie vlastnosti, ktoré robia ženu levicou a spravila z nej prototyp ženskej, ktorá názorovo prerástla vtedajšiu dobu. Nechýbala jej odvaha, túžba, vášeň, odhodlanie, zápal pre vec i štipka vzdoru. Kúzlo jej dodávalo aj jej postavenie šľachtičnej, vďaka čomu jej hlas a skutky neostali nepovšimnuté. Na strane druhej mi však k tomuto všetkému menovanému nepasovali jej obavy o to, či porodí potomka respektíve čo sa s ňou stane, ak by ju manžel opustil. Miestami sa teda tieto 2 veci stali akousi mantrou a občas ich v kapitole zmieňovala až príliš. Postava Alice - jej pôrodnej babice a bylinkárky sa mi páčila. Autorka jej zachovala istú dávku tajomna a "anonymity", čím bola pre mňa čitateľsky atraktívnejšia než Fleetwood. O jej živote sa dozvedáme pekne postupne nové a nové informácie. 

Nič to však nemení na tom, že príbeh mal čarovnú atmosféru. Les, hrôzostrašné príbytky plné zvláštnych predmetov, špinavý žalár, zvieracie znamenia, tajomstvá vo fľaštičkách, voňavé bylinky i zimomriavkové strety. Čo však musím pochváliť bola pestrá charakterová skladba. Stacey Halls nenechala nič na náhodu a príbeh nevycukríkovala. Pridala tam aj to, s čím sa v živote bežne stretávame - intrigy, podvody, faloš i ohováranie. Príbeh mal uveriteľný smrad vtedajšej doby.

Nevravím, že tento príbeh spadá do výkladnej skrine historických románc. Pre mňa to bola veľmi príjemná oddychovka a vždy som sa tešila na čítanie, keď som sa k príbehu vracala. Trošku som dúfala, že nájdem niečo obdobné Stratenej apatekárke. To sa síce nestalo, no tento príbeh má u mňa veľké plus hlavne vďaka tomu, že nebol prerušený dejovou linkou v prítomnosti. To, že sa dej celý čas odohrával v jednom časovom rámci mi veľmi ulahodilo, nelákalo ma to tak porovnávať, čo je lepšie a dalo mi to tiež istú dávku slobody nerušene preplávať príbehom. Prostredie tajomného lesa a panstva i rôznorodé i keď možno niekedy čitateľné charaktery mi tiež vyhovovali. Hlava nešrotovala, ale oddýchla si. 4/5 ⭐.

Za knihu v rámci spolupráce ďakujem vydavateľstvu Grada ❤

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)