27. júna 2021

Zoznam hostí - kto je obeť a kto vrah? Zahrajte sa na detektíva.

Stalo sa vám niekedy, že ste sa na nejakú knihu tešili tak, že ste doslova a dopísmena odpočítavali zostávajúce dni do jej vydania? U mňa bežná prax. Najmä v prípade sérií. Avšak, pri tejto knihe to bolo iné. Nešlo o pokračovanie napínavej trilógie ani o nový počin môjho obľúbeného autora. Anotácia knihy ma zhypnotizovala do tej miery, že som okolo schránky v čase vydania krúžila ako hladný sup s účesom na Prodigy. Niet sa čo čudovať, že na poštu som so žltým lístkom šla s piesňou Teď královnou jsem já na perách. Imaginárne resp. popod rúško :D Samozrejme, že by som nekvílila moje ultrazvuky na celé sídlisko. 

Jún sa u mňa nesie v znamení krimi a trilerov. Neviem prečo, jednoducho mi to akosi k letu a stúpajúcim teplotám pasuje. Niet nad ten pocit, keď máte v izbe teplo ako v saune, no atmosféra a napätie v knihe vám vženie husiu kožu i na nechty na nohách. Musím sa však priznať, že čítanie týchto žánrov rad radom mi prinieslo aj jedno negatívum. Jeden večer som mala divnú nočnú moru. Prenasledoval ma stalker bez tváre. No čo už, aspoň v snoch mám verného fanúšika :D Ale vracať sa už nemusíš, čau! 
Svadba. Ostrov pánu bohu za chrbtom. Rašelinisko. Starodávne pohrebisko. Priam až strašidelná kombinácia všetkého dobrého, tajomného a zároveň tak desivého, že vám do temných zákutí od hrôzy neprejde ani zastrúhaný vlas. Autorka Lucy Foleyová zvolila nielen veľmi zaujímavý námet, ale predovšetkým originálny spôsob vyrozprávania príbehu. Viete, že sa stalo niečo zlé, no neviete čo a komu. A postupne sa tak stávate detektívom a spájate si jednotlivé čriepky. Hoci spočiatku bola pre mňa táto skladačka ako 5000 dielikové puzzle s hlavou Dartha Vadera, tak postupne to všetko začalo dávať zmysel. Príbeh je teda postupne vyrozprávaný očami viacerých postáv - nevesty Jules, jej družičky a zároveň nevlastnej sestry Olivie, partnerky Hannah (manželky Charlieho, najlepšieho priateľa Jules), organizátorky svadby Aoife a hlavného družbu, troška zvláštneho týpka Jonathana (skrátene Johnno). Bude niekto z nich obeťou alebo naopak vrahom?

Samozrejme v príbehu rezonujú ďalšie veľmi dôležité postavy tvoriace túto mozaiku. Napríklad ženích  Will. Spolu s Jules tvoria doslova hviezdny pár. Sú ako vystrihnutí z reklamy na dokonalosť a ich svadba má byť jednou z top udalostí roka. Čo iné sa môže očakávať od hviezdy televíznych obrazoviek, lámača ženských sŕdc, šarmantného herca a chlapa, pri ktorom sa vám pri pohľade naňho v mysli vynorí jeden, dva i tri hriechy a v bruchu vám trepoce armáda zbesilých motýľov? A nevesta? Nekompromisná majiteľka úspešného "plátku" Download, železná lady, symbol elegancie, vycibreného vkusu a žena, ktorá vie čo chce a ide za tým i cez mŕtvoly? Áno, neznesiteľná predstava :D Takí knižní Beckhamovci alebo hollywoodsky pár snov. Ľudia, ktorí vám vyskočia i z chladničky a ktorí vám svojou (často hranou a akože) bezchybnosťou žrú nerv. 

Ostrov, z ktorého niet úniku, zbesilé vlny a vietor, neistá pôda pod nohami, šepot mŕtvych predkov, (až príliš) uvoľnená atmosféra i hektolitre kvalitného alkoholu však viacerým rozviažu jazyk a posmelia ich. Desivé tajomstvá sa pomaly dostanú na povrch. Ktorý "účastník zájazdu" skrýva temnú minulosť? Alebo majú maslo na hlave viacerí? 

Ak mám v krátkosti priblížiť aj iné postavy, tak musím znova autorke zatlieskať. Vybrala naozaj širokú škálu osobností a aj napriek hrúbke knihy dokázala popísať ich vnútorné rozpoloženie, démonov, ich túžby i vinu, ktorá ich prenasledovala na každom kroku. Ani na tejto svadbe nemohla chýbať vlčia svorka - partia družbov, bývalých spolužiakov z internátnej školy. Áno, takáto partia už vopred neveští nič dobré. Občas som mala dojem, že ako celok majú aspoň IQ hojdacieho koníka, no nebudem zbytočne zlá. Páčili sa mi aj občasné milé autorkine prirovnania alebo popisy postáv - napr. popis Séverine, manželky číslo "bohvie - po 4 manželkách som prestal počítať" otca nevesty, ktorej 3/4 tvorila očná linka a zvyšná štvrtina výstrih :D Vedela som si ju vďaka tomu živo predstaviť. Radšej však nepoviem aká kombinácia celebritiek sa mi pri nej v hlave objavila, aby som neurazila našu slovenskú influencerskú a umeleckú scénu. 

Mnohí túto knihu prirovnali atmosférou ku knihám Agathy Christie. Priznávam, že jej knihy som nečítala, ale iba videla zopár poirotoviek. Povedala by som teda, že áno, išlo o premyslenú krimi resp. triler, táto však bola s takým modernejším nádychom a viacerými psycho prvkami. Budete počuť šepot lístia, kvílenie vetra, nárazy zbesilých vĺn a vo vzduchu cítiť mokrú pôdu, hnijúcu rašelinu a na perách cítiť slané kvapôčky mora. Autorka namixovala peknú vzorku postavičiek a príbeh vyšperkovala prostredím, z ktorého sa vám budú ježiť vlasy i chlpy. Niektoré postavy boli tak neznesiteľné, že by ste asi aj vy pouvažovali či ich nenápadko nezhodiť z útesu alebo spláchnuť do rašeliny. Ehm, vážne som to napísala? Jednoducho, autorka zvolila za hlavné postavy osôbky tak ťip ťop, že vám svojou dokonalosťou až budú piť krv. 
Táto kniha rozhodne naplnila moje očakávania a spríjemnila mi ostatné dni. Schladila i popreťahovala mozgové závity. Určite odporúčam ako letné čítanie k vode. Budem už za trapku, ale opäť ide o jeden z psychotrilerov, ktorý určite už teraz radím k jedným z top kníh tohto roka. 5/5*. Inak sa nedá. 

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran a ďakujem, že nám prinášate tak skvelé knihy! 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)