6. decembra 2020

Červ - úžasná slovenská krimi z pera Frankieho Kozmona

Je o mne známe, že sa tvorbe slovenských spisovateľov vyhýbam. Aj keď by som rada podporila domácu tvorbu. No žiaľ, musím smutnr poznamenať, že pri ženských autorkách väčšinou nie som cieľovka, lebo ženské a erotické romány nečítam a nemám na ne žalúdok. Nádej pri mužských autoroch krimi u mňa tiež spľasla po zopár prešľapoch. *Na rovinu priznávam, že ma dosiaľ žiadna kniha od našich ospevovaných mužských autorov kriminálok neoslovila. Klišé, hrozný štýl písania, predvídateľnosť, trápne opisy, prirovnania na silu, ploché dialógy a príbeh o ničom... Také boli moje pocity po prečítaní niektorých kníh autorov, ktorých mená už asi tušíte.*Preto som s malou dušičkou vzala do rúk knihu od mladého slovenského autora Františka Kozmona. 

* vysvetlenie na konci recenzie *

Kozmonove predošlé knihy som doteraz nečítala. I keď knihu Vlk sa mi podarilo vyhrať v minuloročnom Knižnom kompase. Žiaľ, knižný boh mi nedoprial a poštou mi prišla úplne iná kniha. Romantika 🤣😶😑 Keď som knihu Červ zazrela v edičnom pláne, tak ma na prvý pohľad zaujala. Dojmy z anotácie nezaostávali za pocitmi z esteticky vydarenej obálky. Misky váh sa naklonili k tomu, aby som si knihu zadovážila a riskla to. Veď nemám čo stratiť a nerada by som všetkých hádzala do jedného vreca. Tak teda poďme na to, rozoberiem a rozanalyzujem svoje dojmy do poslednej skrutky. Ostala mi po prečítaní trpká pachuť či naopak vo mne svitla nádej? 


Obávala som sa, že mi uniknú nejaké detaily a hlavne celková pointa príbehu nakoľko ide o sériu. Jedným očkom som čítala viacero veľmi pozitívnych recenzií na Kozmonove predošlé knihy. Viacerí recenzenti vyzdvihovali jeho progres od knihy ku knihe. Ak je tomu naozaj tak, tak samozrejme veľmi rada siahnem aj po predošlých častiach série.

Príbeh ma nadchol. Niežeby som sa zvlášť vyžívala v hnusných popisoch a nechutných vraždách, no mám rada príbehy, ktoré vedia šokovať a ktoré ma ako čitateľa donútia rozmýšľať a hľadať súvislosti. Každú krimi považujem za malé osvieženie pre moje mozgové závity. Keď sa pohrúžim do hocijakej detektívky, tak čas nehrá rolu a automaticky sa mením na Colomba, Poirota či Horacia Cainea z CSI Miami a môj inak elegantný frňák naberie kontúry ňufáka stopovacieho psa 😂

Lužné lesy, slovensko-rakúske pohraničie a mŕtvoly prešpikované nenásytnými mäsožravými červami. Chutnučká predstava 😁Áno, priam desivá. Dokázala som si hneď zvizualizovať priestor. Mokrá pôda, taký zvláštny zatuchnuto-naftový smrad, žaburina, more otravnej hávede a zvuk škriekajúcich žiab... Atmosféra, z ktorej Vám vlasy dupkom stoja a tuhne krv v žilách. Páčilo sa mi aj odskakovanie od hlavnej osi príbehu - vyšetrovania vrážd k snahe Karola Luptáka o návrat do starých koľají prostredníctvom vyšetrovania tak trochu na vlastnú päsť. O zaujímavé prípady teda nebude núdza. 

Postava Mareka Wolfa sa mi pozdávala. Na prvý pohľad je to sympoš, z ktorého sa ženám rozbúcha srdca a poposúvajú plodné dni. Myslím, že by som ho mohla tak trošku označiť aj za tajný sen mnohých žien. Mnohé by ho možno prirovnali ku Koleníkovi 😀Autor pri ňom trafil klinec po hlavičke. Okrem jeho pracovných kvalít v oblasti kriminalistiky odhalil aj jeho vnútorné prežívanie. Jeho trápenie s chorou matkou, ktoré ho poznačilo na celý život i jeho snahu o získanie nevlastného brata Patrika do vlastnej starostlivosti. Napriek tomu, že jeho priezvisko mierne korešpondovalo s jeho stavom v oblasti vzťahov a lásky - osamelý vlk samotár, sa mi jeho postava veľmi páčila a zapasovala do príbehu ako 🍑 na šerbeľ. 

Príbeh som si zo začiatku postupne dávkovala, no posledných asi 200 strán som doslova zhltla za jeden podvečer. Bola som totiž zvedavá ako najúčinnejší dedinský kamerový systém - stará babka nonstop nalepená na okne 😂 Zrejme by som oka nezažmúrila, kým by som nevedela ako príbeh skončí a či som páchateľa tipovala správne. A hoci nemám rada nedokončené konce a otvorené závery, tak toto je prípad, kedy to bolo logické a chápala som to. Dokonalá návnada na ďalší diel. Už sa teším. 

Vyzdvihnem aj štýl písania. Nič umelé, prehnané, žiadne nelogické vsuvky, trápne dialógy o ničom. Naozaj prepracovaný príbeh, näpatie, gradácia, akcia... Všetko, čo má správna krimi mať. Som rada, že som kooooonečne natrafila na knihu od slovenského autora, ktorá sa mi naozaj bez výčitiek, prikrášľovania a dozadkupchania páčila a ktorú môžem odporúčať ďalej pre všetkých milovníkov krimi. Haleluja! Nie sme zatratení 😁

Jediné čo ma mierne iritovalo, boli priezviská niektorých postáv 😆 Líška, Rajnoha, Horváthová. Jedna z postáv sa dokonca volala ako sestra môjho expriateľa (to len tak na okraj, že aká náhoda) :D Natrafila som na jednu drobnú chybičku na strane 361, kedy bola jedna postava premenovaná :D Nezvyknem si všímať takéto veci a ani to nepovažujem za veľkú chybu, len mi to udrelo do očí. Inak knihe ozaj nemám čo vytknúť, aj keď tieto vyššie menované somarinky mi extra nevadili a nevytáčali ma do vývrtky. To len aby som nevyšla z cviku a aby mi moje zlorianské rohy nezakrpateli, haha 😜

Ak teda máte radi krimi a možno aj ako ja, až tak neveríte slovenskej tvorbe, tak skúste. Ak by kniha neobsahovala slovenské mená a reálne miesta, tak by som asi ani nevedela a netušila, že ide o "našu produkciu". Ani jedna strana nebola navyše, ani riadok nebol napísaný navnivoč. Rada si prečítam aj autorove predošlé knihy, aby som mala lepší prehľad v samotnom príbehu a živote hlavného hrdinu Mareka Wolfa. Zároveň sa aj veľmi teším na pokračovanie, lebo koniec bol DOKONALÝ a napol ma ako gumu v trenkách. Dúfam, že nebudeme dlho čakať a že nový príbeh z tejto originálnej zvieracej série sa už onedlho objaví na našom knižnom trhu. Knihu hodnotím nia 5/5⭐.

* Môj názor na knihy vyššie spomínaných autorov je čisto subjektívny. Prosím vyhnime sa urážaniu a pretláčaniu toho správneho názoru, lebo ten neexistuje. Každému z nás sa páči niečo iné. Neodcudzujem čitateľov kníh týchto autorov. Jednoducho len patrím k tým, ktorých nenadchli a ktorí si už ich knihy nekúpia, lebo nie sú cieľovka a sklamanie prevyšuje zvedavosť. * 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)