15. septembra 2020

Oko za oko - o samozvanom vykonávateľovi "božej spravodlivosti"

Knihu Oko za oko od Victorie Selman som mala v košíku už xkrát, ale nakoniec som ju nekúpila. Preto som sa rozhodla, že si na túto knihu počkám, keď bude dostupná v knižnici. Nebola som totiž presvedčená, či stojí za to ju vlastniť alebo či sa bude radiť ku knihám, ktoré stačí prečítať iba raz resp. k takým, ktoré ani nedočítam. Bol môj "ciťák" správny?

Sama neviem kam by som túto knihu vlastne zaradila. Je to niečo medzi detektívkou a (psycho)trilerom. Úvod knihy, cca do 40. strany má "trochu ťažší zadok" a začítať sa mi robilo menšie problémy. Túto nechuť som však prekonala a ďalšie stránky knihy už odsýpali vo svižnejšom tempe.

Príbeh pekne plynie, no rozprávači príbehu sa menia a prvotne mi toto striedanie nerezalo, lebo nebolo nijako odlíšené. Kapitolky sú krátke, je to teda ideálna kniha na cestovanie busom či vlakom alebo na párminútové večerné čítanie. Ani námet nebol zlý, postavy boli tiež svojim spôsobom pestré.

Hlavnou hrdinkou je vyšetrovateľka a profilovačka Ziba MacKenziová, ktorá sa ešte stále vyrovnáva so stratou svojho manžela Duncana, ktorý bol tiež policajtom a ktorého zavraždili. A tu prichádza na scénu prvá megairitujúca zložka tohto príbehu... Ziba spomína Duncana doslova v každej kapitole a každej možnej i nemožnej situácií. Chápem, že autorka chcela vyjadriť jej smútok a stratu čo najhodnovernejšie, no miestami som mala pocit, že sa jej zosnulý manžel objaví aj u mňa v byte a vyskočí zo skrine, záchoda či chladničky. Žiaľ je pochopiteľný, ale čo je veľa to je veľa... Mierne klišé som nachádzala v postave Jacka Wolfa - investigatívneho novinára, dobrého priateľa Ziby i Duncana. Ten je rovnako ako Ziba zdrvený zo straty priateľa a hádajte čo? Áno, presne tak... Medzi Zibou a Jackom to bude iskriť. Ďalšími postavami, ktoré budú tvoriť jadro príbehu sú Nigel Fingerling, Zibin dočasný nadriadený poverený vyšetrovaním série vrážd. Spočiatku vykreslený ako kretén, vred na zadku - prototyp "vysnívaného" šéfa. Do príbehu sa sem tam zamieša aj hlavný vyšetrovateľ Falcon, ktorý má celý tím pod palcom. No a nakoniec, aby som nezabudla je tu Raguel - samozvaný vykonávateľ božej spravodlivosti, akýsi anjel pomsty

Všetko sa to začne vlakovým nešťastím v Londýne, ktorého účastníčkou je aj Ziba. Umierajúca žena jej povie mrazivé slová: "On to urobil." Zibe tieto slová neustále znejú v hlave a snaží sa prísť na to, čo jej tým chcela neznáma žena povedať. Jej odhodlanie však na chvíľu zatemnia hrôzostrašné udalosti. Po takmer 25 rokoch "kryospánku" v Londýne znova udrel v plnej sile sériový vrah známy pod prezývkou Rezač. Ten si za svoje obete vyberal starších mužov z komunity gayov (až na jednu výnimku). Bodal ich, znetvoril im tvár, vypichoval oči a odrezal ich genitálie... Zhoda náhod však Zibu privedie k neznámej z vlaku. Lebo práve tá výnimka z radu Rezačových obetí bol jej syn Aidan Lynch. A aby toho nebolo málo. Ziba padne psychopatickému vrahovi do oka a začne ju považovať za svojho anjela, za svoju spásu.

V príbehu som natrafila na jednu nezrovnalosť a popravde nie som si istá, či to bola chyba v preklade, či sa pozabudla samotná autorka alebo či som si iba ja tento detail zle vysvetlila... Pozorné oko ju možno nájde tiež, nechcem však spoilovať - išlo o profil obetí Rezača, kde na začiatku autorka spomenula spojitosť s Theresou v inom duchu. Tento detail mi vŕtal v hlave. Tou ďalšou neznámou bolo správanie Theresy - matky Aidana, ktoré som nepochopila vo veci jej obrátenia na vieru v momente, keď zistila, že je tehotná. Prečo? Ďalej sa akosi pozabudlo na alibi Marcusa Lyncha - Aidanovho otca a tiež mi tam vyskočil jeden otáznik... 

Autorka sa snažila príbeh zahaliť rúškom tajomna, záhadami, nevysvetliteľnými udalosťami, pridala tiež veľmi pálčivú tému sexuálneho zneužívania detí a pedofílie... No trochu jej pritom ušiel moment prekvapenia. Niekedy za polovicou knihy totiž odhalíte páchateľa a budete aj tušiť jeho motív i identitu... Extrémne prekvapenie sa teda nekonalo. Nepomohlo tomu ani to, že autorka zamiešala do prípadu vyšetrovania Rezačových vrážd aj prípad Samuela Catlina, ktorý bol nakoniec tiež istým spojivkom. Kniha sa síce čítala sama, no ak máte radi prešpekulované krimi a trilery, tak táto kniha Vás zrejme až tak neosloví, lebo dej je značne predvídateľný. To, že ide o autorkinu prvotinu bolo tiež veľmi cítiť. V skratke ide teda o krimitriler, ktorý je fajn ako oddychovka, ale pre náročného čitateľa zrejme nebude tým pravým orechovým, kde si ponamáha mozgové závity. Knihu hodnotím na 6,5/10*. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)