19. septembra 2023

Záverečná bodka džajpurskej trilógie - Parfumérka z Paríža. Ako sa bude dariť Rádhe vo svete vôní?

Ak ste už mali tú česť s knihami od Alky Joshy, tak je vám jasné, že sa pri tej ďalšej máte na čo tešiť. Netrpezlivo som čakala a prepletala nôžkami len čo som sa dozvedela, že začiatkom leta vychádza v Tatrane preklad poslednej časti džajpurskej trilógie. A to aj napriek tomu, že mi postava Rádhy, o ktorej mala byť záverečná bodka celej série až tak neprirástla k srdcu. 

Môj rozorvaný vzťah k Indii už asi nemusím ani rozmazávať. Na jednej strane ma táto krajina cez písmenká i vizuálne z bezpečnej diaľky fascinuje, no na strane druhej viem, že by som ju nechcela navštíviť. Možnosť preniesť sa tam aspoň takto - prostredníctvom príbehu preto veľmi kvitujem. Už pri prvých dvoch častiach tejto trilógie ma doslova nadchol nádherný až poetický štýl tejto autorky. Samozrejme, touto cestou chválim aj krásny a oku i duši lahodiaci preklad Lenky Cinkovej. 

V prvej časti sme mali tú možnosť viac nazrieť do kultúrne bohatej Indie a nahliadnuť za oponu života v bohatej vrstve i pocítiť priam až hmatateľne útrapy života chudobnejších vrstiev obyvateľstva. Zoznámili sme sa s Lakšmí a jej majstrovstvom v zdobení henou i s jej neľahkým osudom, ktorému sa dokázala napriek zakoreneným konvenciám vzoprieť. Druhá časť bola venovaná jej vernému pomocníkovi Malikovi, zákulisným politickým hrám a tým, čo Indiu tiež definuje - dychberúcej architektúre. Zákonite tak tretia časť musela patriť jej sestre Rádhe, ktorej príchod narobil statočné škody. 

Nenechajte sa zmiasť názvom. Dej príbehu sa neodohráva len v Paríži, ale aj v Indii. Nie som si istá, či to bolo autorkiným zámerom alebo som len ja tak prehnane aktívna pri rozoberaní jej pohnútok, no myslím, že pri tejto knihe stavila na dobrú kartu. Aj napriek tomu, že spojenie Paríž a India by mohli napádať k tomu, že miska váh pri sympatiách by vám automaticky padla na Paríž, tak si to naozaj dobre premyslite. Paríž bude mať možno navrch aj vďaka tomu, že ide predsa len o kozmopolitnejšie mesto a atraktivitu príbehu dodá aj svet vôní, v ktorom sa Rádhá bude cítiť ako ryba vo vode. Z Indie uvidíte viac jej skrytú a utajovanú tvár, ktorá by sa mohla javiť ako pokazený morálny kompas, no dôležité je vyváženie. Skúste si tam pridať konzervativizmus, podvody, kultúrnu rozdielnosť, intrigy, súťaživosť, ale aj lásku ku koreňom, vžité spomienky a vnemy, ochotu, otvorenosť či hodnotu priateľstva... A uvidíte, čo vás nakoniec presvedčí. Práve takéto čitateľské dilemy ma očarili a príbeh som si veľmi užila. Páčil sa mi aj postupný vývoj postáv a drobnosti, ktoré sa možno mohli javiť ako nedôležité. No tie nakoniec rozhodli o smerovaní deja i osude postáv. 

Čo ma rušilo boli až príliš dlhé kapitoly. Nebolo možné ich prečítať na jedno posedenie a autorka ich mohla upraviť  na kratšie, aby tak príbeh plynulo odsýpal a nelapal po dychu. Postava Rádhy bola pomerne dlhý čas ako socha a tak verím, že mnohých čitateľov mohla táto strnulosť odradiť od pokračovania v čítaní. Inak však príbehu nemám čo vytknúť. 

Ako som už písala, tak postava Rádhy ma hlavne v prvej časti trilógie kvalitne rozčuľovala. Hoci som chápala, že chyby k mladosti proste patria a že je nesprávne ju súdiť. Každý z nás si týmto obdobím naivity a papuľovania musel prejsť a vypiť pohár horkosti nesprávnych rozhodnutí. Mala som obavy, že mi práve vďaka miernej antipatii k jej postave príbeh nesadne a že mnou nijak nepohne. Opak bol však pravdou a táto časť sa v takom mojom povestnom rebríčku posunula na druhé miesto a posunula tak Strážcu džajpurských tajomstiev na chvost. Pochopiteľne mi je ako žene bližší ženský svet a uvažovanie, takže prepáč Malik. Očarujúci svet vôní bol veľkým plusom a ozdobou tohto príbehu. Páčila sa mi Rádhina zanietenosť i to, ako dokázala za ten čas ako postava dozrieť a uvedomiť si svoju hodnotu i to, že v živote je dôležité byť spokojný hlavne sám so sebou a že treba ísť za svojim snom. Zároveň ma uchvátilo to jemné, krehké spojenie s Indiou a vnemy, ktoré v nej ostali z čias, kedy v Indii žila. Vôňa monzúnov tak bola kľúčovou esenciou, ale aj nádhernou pripomienkou, že často je možno to, na čo zabudneme alebo čo berieme ako bežné a všedné niečím, čo môže urobiť niečo iné výnimočným a podčiarknuť jeho exkluzivitu.

Nechcem spoilovať - preto radšej nasledujúce dve vety v prípade citlivosti vynechajte, ale myslím, že aj samotný koniec autorka vyriešila bravúrne. Akási vyumelkovanosť a snaha o prílišnú sladkosť by príbehu len viac uškodili. V mojom prípade teda pasca klapla a aj táto záverečná časť ma presvedčila a na celú trilógiu budem rada spomínať. Ak som správne pochopila - teším sa aj na jej seriálové spracovanie. Ak som to pochopila zle, tak ma opravte, hoci teda pevne verím, že sa dočkáme aj vizuálnej podoby tohto očarujúceho príbehu. Rozhodne si to zaslúži, hoci tajne dúfam, že to nebude bollywoodska produkcia, ktorá mi je na míle vzdialená a mám z nej zimomriavky hrôzy. Ak hľadáte niečo viac, poetickejší jazyk, kultúrny šok a priepastné sociálne rozdiely, zaujímavé ľudské osudy, vývoj postáv a možnosť vidieť ich posun, tak túto trilógiu určite pridajte na svoj to read list. Príjemným bonusom je aj to "ženské", čo sa v tejto trilógii nachádza. V dnešnom povrchnom svete, kde veľkú rolu hrá výzor, samoľúbosť, prehnaná sebadôvera a nie inteligencia, prirodzenosť či šarm a zdravé, jemné pochybovanie si často hovorím, kde sa to všetko, čo zdobilo ženy vytratilo... Som rada, že tu som to našla. 

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)