2. januára 2020

Na Terapii u Fitzeka

Sebastian Fitzek patrí v súčasnosti k najznámejším svetovým spisovateľom. Často je označovaný ako majster psychotrileru. Tento sympatický Nemec si po celom svete získal srdcia miliónov čitateľov. Jeho knihy boli preložené už do viac než 20 jazykov. Aj napriek tomu, že jeho knihy vidím u knižných blogeriek pomerne často, tak až doteraz som s ním nemala tú česť. Všetko však zmenila výhra jeho knihy Terapia aj s podpisom na blogu Martinusu a tak som sa aj ja konečne mohla pridať k radu jeho čitateľov. 
Do rúk sa mi dostala jedna z jeho starších kníh (keďže aktuálne sú novinkami kniha Darček a Izolovaní) a to Terapia. Už len samotný fakt, že mám v knižnici knihu s podpisom autora ma veľmi potešil a o to viac si túto knihu cením. Prejdem však už k samotnému obsahu a mojim dojmom pri jej čítaní. 
Po prečítaní Prológu som hneď vedela, že s knihou "budeme kamaráti". Štýl, akým autor dokázal napísať príbeh je ohromujúci. Kniha ma dokázala po celý čas držať v napätí a ani neviem ako, no po pár hodinách čítania som bola už za polovicou. Málokedy sa mi stáva, aby som knihu doslova "zhltla" na posedenie. Zvedavosť bola silnejšia a tak som otáčala stránku za stránkou. Svižnosť, gradácia deja, postupné dávkovanie napätia, zvratov a rozuzľovanie si ma úplne získali. Nevadilo mi ani odbiehanie v čase - myslím tým flashbacky do minulosti a súčasnosti, čo mi v iných knihách niekedy prekážalo.

Fitzekove knihy na seba našťastie nenadväzujú a tak ich môžete čítať v ľubovoľnom poradí. Terapia je príbehom doktora - psychiatra Viktora Larenza a jeho rodiny - manželky Isabell a dcéry Josy. Jeho dcéra za záhadných okolností zmizne. Bez stopy. Hoci prejdú celé 4 roky, tak rodina, polícia i súkromný detektív Kai stále tápajú v tme. Doktor Larenz aj napriek svojej profesii nedokáže uniesť psychickú ťarchu a odchádza na takmer opustený ostrov Parkum hľadať pokoj a aj spôsob, ako túto traumu prekonať a nájsť spôsob na návrat do života. Tu ho nečakane navštívi tajomná Anna Spiegelová s príbehom, ktorý bude Viktora dlho mátať a ktorý ho aj napriek nevôli prinúti Annu počúvať a oprášiť svoju prax psychiatra. Anna je spisovateľkou, ktorá však trpí schizofréniou. Prenasledujú ju vraj postavy z jej kníh a jedna sa nápadne podobá na jeho dcéru Josy. Pozná Anna pravdu a vie, čo sa stalo s jeho dcérou? Ako to však býva, nič nakoniec nie je tak, ako sa na prvý pohľad zdá... 
Fitzek sa s príbehom a zápletkami pekne vyhral. Právom mu teda patrí titul majstra psychotrileru a napätia. V tejto konkrétnej knihe som cítila mierny závan severskej krimi zrejme aj vďaka chladivému prostrediu a zaujímavým psychologickým vsuvkám. Troška viac mi však vadilo klišé - opustený ostrov, alkohol, schizofrénia, búrka, keďže práve tieto motívy sa objavujú už v mnohých knihách a filmoch. Ďalšia vec, ktorú by som autorovi vytkla je aj nevypovedaný, zvlášny a rýchlo uzavretý koniec. Nemám rada, ak ostávajú konce kníh "otvorené" resp. ak sa nedozviem, aká bola motivácia niektorých postáv. Tu mi táto skutočnosť v jednom prípade absentovala - nebudem prezrádzať, kto knihu čítal alebo číta, tak na to príde a možno sa s mojim názorom stotožní. Prijala by som teda Epilóg aj s dovysvetlením a zhrnutím pre ľudí, ktorí si rovnako ako ja občas asi stoja na kábli 😀
Nebude asi prekvapením, že vo mne autor zanechal veľký dojem a že si ma získal. Samozrejme som si dohľadala aj ďalšie jeho knihy a už sa teším, až si aj tie prečítam. Ak máte radi knihy plné tajomna, psychológie, mystérie, napätia a zvratov a veľmi dynamický dej, tak po tejto knihe určite siahnite. Túto knihu hodnotím na 8/10* - hviezdičky je uberám iba pre vyššie zhrnuté "negatíva" - teda mierne klišé a absenciu vysvetlenia na konci knihy. 

A vy? Čítali ste už Fitzekove knihy? Ktorá sa Vám páčila/zaujala Vás najviac? 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)