27. októbra 2019

Proti zločinu - najznámejšie kauzy, ktoré otriasli Slovenskom. Alebo ako podsvetie a biele goliere zničili jeden krásny štát

Jeseň je síce veľmi pochmúrnym obdobím, kedy prvé padajúce listy prinesú aj skorú tmu, no na druhej strane je ideálnym obdobím na čítanie. Po sérií skutočných príbehov z čias druhej svetovej vojny, severskom krimi a nie práve šťastnom výbere knižných románov som siahla po knihe z trocha iného súdka a prostredia, ktoré sa bytostne dotýka nás Slovákov. 
Keďže som nadšencom všetkých možných knižných akcií, tak Knižný kompas sledujem pravidelne. Pri prehliadaní noviniek ma ihneď zaujala kniha Proti zločinu od Ľudmily Lackovej a Evy Mišíkovej. Priznávam - som troška fanatik do krimi a tak táto kniha nemohla chýbať v mojej knižnici. Navyše som sa zapojila aj do súťaže s Knižným kompasom a aj napriek tomu, že mi môj priateľ neveril, že by som ozaj mohla mať to šťastie a znova niečo vyhrať, som aj vyhrala z čoho sa veľmi teším. Čoskoro teda do mojej knižnej rodinky pribudne nový člen a to kniha Bábkové divadlo od M. W. Crawen. Aj to je inak zvláštny paradox, že mi z môjho knižného wishlistu vybrali práve túto knihu - pred cca 2 týždňami som si totiž zadovážila aj knihu Šepkár a navyše aj pracujem v divadle 😅 Krásne náhody 😄 Prejdem však k samotnej knihe.

Ak Vás zaujíma pozadie našej justície, vyšetrovacích zložiek či zaujímavé prepojenia medzi vplyvnými osobami na slovenskej politickej scéne i v podnikateľských kruhoch (ak to tak môžem nazvať), tak ani neváhajte. Okrem zaujímavosti zo súkromného života bývalej pani prokurátorky sa autorské duo venuje aj najtemnejším kapitolám v živote nášho štátu. Eva Mišíková totižto výrazne participovala pri vyšetrovaní najznámejších káuz, ktoré otriasli celým Slovenskom a ich následnom dokazovaní. Spomeniem napríklad:

  • usvedčenie Mikuláša Černáka
  • vraždu Jána Kubašiaka
  • kauzu "Kyselinári"
  • vyčínanie bytovej mafie, vydieračov a "policajných gangov"
  • škandalózne prepustenie a útek Karola Mella
  • a mnohé iné...

Z mnohých skutočností mi počas čítania behal mráz po chrbte. Tieto prípady si pamätám, hoci niektoré len hmlisto, keďže som v čase ich páchania a dokazovania bola ešte dieťa. Tiež ma zarazilo a úprimne vo mne vzudilo aj obrovský rešpekt, koľko odvahy musela v sebe pani prokurátorka nájsť, aby dokázala bojovať za spravodlivosť aj vtedy, ak jej to jej nadriadení neuľahčovali. Myslím, že práve v tomto čase, kedy sa na svetlo sveta dostávajú "veľmi zaujímve prepojenia", špinavosti, arogancia mocných, ktorí roky terorizovali a vyciciavali tento štát je táto kniha veľkým prínosom. Zarážajúce je, že hoci žijeme v takom malom a relatívne mladom štáte, tak aj tu stále funguje akýsi štát v štáte a sila peňazí hrá obrovskú rolu. Až takú, že donúti človeka k otrasným a neľudským činom. Od špinavých a krvavých mafiánskych praktík až po sofistikované rafinované obohacovanie.

Súčasťou knihy je aj bohatá obrazová príloha s fotkami z miest činu či policajných rekonštrukcií zločinov. Zaujímavé sú aj úryvky z listov, ktoré pani Mišíková dostala od väzňov či úsmevné zápisky zo súdnych spisov.

Mňa osobne najviac zaujalo pozadie a dokazovanie kauzy Kyselinári. Veru, aj hociktorý renomovaný hollywoodsky scenárista by mal asi problém vymyslieť niečo tak prešpekulované a neuveriteľné. Aby som nezabudla - ak Vás tiež zaujímajú pikošky všeho druhu zo slovenskej "kriminálnej minulosti i súčasnosti" dávam do pozornosti aj knihy Antona Heretika - napríklad Zlo alebo Forenzná psychológia.
Ďalšou kapitolou, ktorá vo mne vzbudila veľký záujem bola posledná kapitola Bremeno tajomstiev. Ide o kapitolu, kde pani Mišíková odhaľuje prečo odišla z funkcie. Niet sa čo čudovať, niekedy je totiž ťažké bojovať s veternými mlynmi a prehnanými ambíciami. Nakoniec - aj tak pravda vyšla na povrch... A to je len špička ľadovca. Ešte veľa skutočností, totiž určite čaká na svoje odhalenie a rozbúrenie tichých vôd...

Hoci sa jedná asi o môj nastručnejší článok, tak túto knihu nemôžem hodnotiť inak než plným počtom hviezdičiek 10/10*.
Oceňujem najmä spôsob, akým je kniha napísaná, rozdelenie kapitol, nadväzovanie. Knihu bez obáv "schrumete" aj na jedno dlhšie posedenie a je vhodná aj pre čitateľa, ktorý nemá právnické vzdelanie - je totiž napísaná štýlom veľmi prijateľným pre väčšinu čitateľov.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)