18. augusta 2019

Sova & Chlapec vo svetle reflektorov - môj čítací maratón s Bjorkom

Určite poznáte ten pocit, keď na niečo čakáte a ono to nie a nie prísť. Či už je to autobus, výplata, mesiačiky alebo majstrovstvá sveta v hokeji :D U nás knihomoľov je to zvyčajne čakanie na novú knihu od nášho obľúbeného autora. Aj napriek tomu, že knihy od Bjorka sú v obehu už dlhšie (mám na mysli druhú a tretiu zo série), nemala som na ne šťastie, lebo v knižnici boli permanentne vypožičané. Denne som teda číhala ako taký nenažraný sup v online katalógu knižnice a čakala na ten moment, kedy si budem môcť vypožičať aj druhú a tretiu knihu zo série. Moje číhanie sa nakoniec vyplatilo a obe knihy som si vypožičala naraz. Koľký úspech :D A tak som mohla z knižnice odísť ráznym krokom v štýle "Teď královnou jsém jáááá" a prečítať si aj tieto knihy z môjho tučnučkého knižného wishlistu. 

Rovnako ako aj pri prvej časti Cestujem sama, aj tieto knihy sú koncipované rovnako - krátke kapitoly, dynamický dej, pútavá obálka. Ak Vás prvá kniha zaujala, nemáte prečo váhať a určite Vám ani tieto nasledujúce nebudú ľahostajné.

Opäť sa nevyhnem porovnávaniu s Ahnhemom, ktorý ma vlastne k tomuto žánru pritiahol. Bjorkov štýl písania ma bavil už od začiatku o čosi viac ako Ahnhemov. Najmä preto, že sa viac zameral na samotné vyšetrovanie a prehnane neskákal v deji. Tiež sa vyhýbal nechutnostiam. Nakoniec som si aj vďaka týmto dvom šikovným pánom spisovateľom severské krimi vcelku obľúbila a vyhľadávam už aj knihy od ich škandinávskych "kolegov". Keď som náhodou siahla po knihách typu krimi, no mimo prostredia Škandinávie zdalo sa mi, že sú len akýmsi slabým odvarom. Dá sa teda povedať, že ma asi tieto "premakané" dielka rozmaznali a ako čitateľ mám už vyššie nároky a očakávania.

Inak tomu nebolo ani pri nasledujúcich dvoch knihách zo série autora Samuela Bjorka - Sova a Chlapec vo svetle reflektorov.



V oboch knihách sa znova stretávame s hlavným vyšetrovateľom Holgerom Munchom a Miou Krügerovou. Pozitívom pre mňa je, že vzťah otca a dcéry - Holgera a Miriam sa zlepšil. Asi aj vďaka tomu sa mi tento autor páči. Nehrotí rodinné vzťahy a problémy až do extrémov, zachováva si nadhľad aj istý druh zdravého pozitivizmu. Mia však znova zápasí so svojimi démonmi a aj nedôverou najvyššieho "šéfstva". Napriek tomu však nie je piatym kolesom na voze a je veľmi nápomocná pri vyšetrovaní a hľadaní súvislosti. Aj napriek ťažkému osudu a labilnej povahe mi je táto postavička sympatická, lebo jej to páli.

Už zo začiatku ma zaujal motív knihy a bola som zvedavá, ako sa situácia vyvinie. Napriek tomu som sa však na čítanie knihy akosi dlho odhodlávala a k ďalším kapitolám som sa vrátila cca po týždňovej pauze. Neskôr ma už dej úplne pohltil a kniha sa čítala sama.

Znova nebude núdza o nové postavy - spomeniem napr. Ziggyho a Skunka. Ziggy - pre mňa trocha hipík, ochranca zvierat a bojovník za ich práva, milionárov syn, ktorý sa však naopak nepýši svojim postavením a silou peňazí. "Mierne" pomotá hlavu jednej zo ženských postáv v knihe a stane sa svetielkom v tme v jej čoraz viac "stereotypnom" živote. Skunk - black hacker je priateľom Gabriela (šikovného IT-čkára, ktorý je čiernym koňom Holgerovho vyšetrovanieho tímu) a akýmsi prototypom človeka tejto doby, ktorý má "všetko na saláme". Do deja sa primieša vďaka svojim hackerským schopnostiam a čomusi, čo mu nedá spávať a vyvedie ho z miery...

V knihe Sova si budú vyšetrovatelia lámať hlavu nad zvláštnymi až desivými vraždami s rituálnym podtónom. Vrah navyše na mieste činu zanecháva sovie perie, ktoré bude nakoniec v prípade kľúčové a dovedie vyšetrovateľov na správnu stopu. Opäť - na čo si treba asi pri škandinávskom krimi zvykať, sa stretávame s osobami, ktoré žijú na okraji spoločnosti a čelili problémami s alkoholom, drogami či liekmi. Neodsudzujem ich, no v severskom krimi na nich narážame často. Podobne ako pri prvej časti aj to bude nakoniec iba falošná stopa.
Spočiatku som aj ja tápala v tme a neskôr som si bola páchateľom takmer istá, no samozrejme môj inštinkt vyšetrovateľa sa uberal zlým smerom a autor nakoniec príbeh pekne zamotal. Aj keď priznávam, páchateľa som absolútne nepochopila resp. mi úplne nedávalo zmysel jeho konanie. Jediné, čoho mi bolo ľúto resp. ma vyrušilo bolo to, že opäť si to všetko zlízli najbližší jedného z hlavných aktérov...

Priznávam, že po dočítaní Sovy som sa trocha obávala osudu Holgerovej dcéry a bola som v napätí ako sa jej život vykryštalizuje. Zároveň ma však milo prekvapilo, že Mia sa už v knihe Chlapec vo svetle reflektorov pomaličky začala "vracať k sebe" a bola deň za dňom na tom psychicky o čosi lepšie ako na začiatku série, kedy to s ňou vyzeralo všelijako. Kniha Sova ma z celej série bavila asi najmenej, no posledná kniha - Chlapec vo svetle reflektorov sa mi zdala viac rafinovanejšia. Prečítala som ju za necelé 2 dni. Rušilo ma len množstvo nových postáv a teda aj obetí, no snaha donútiť čitateľa hltať stranu za stranou sa Bjorkovi dokonale vydarila. Napätie dokázal vyeskalovať. Trocha ma však sklamal koniec knihy, pretože som vôbec nepochopila spojenie páchateľa s Miou a tiež jeho motiváciu. Znova. Asi si stojím na kábli. Koniec mohol autor trocha viac "rozpitvať" a rozmeniť na drobné a nie ho tak "co by dup" zdynamizovať a mierne odfláknuť.

Každopádne som však zvedavá na to, ako sa nakoniec Mia popasuje so svojim životným osudom - či zotrvá, otrasie sa alebo sa znova schová do svojej bublinky. Kristušát Samo, ak toto čítaš a používaš google translator, tak prosím, dopraj konečne tejto nešťastnici chlapa sladkého ako Shawn Mendes, chápavého a zároveň aj rázneho, ktorý by dokázal zjatriť jej zronenú dušu a rozpáliť znova oheň v jej srdci (ozýva sa vo mňa Rosamunde, pozor! 😅). Alebo hocijakého empatického, milujúceho, osudového muža, ktorý roztopí ľady a má trpezlivosť i vôľu silnejšiu než Hulkove bicepsy.
A ako každú správnu, zdravo zvedavú ženu, aj mňa zaujíma, či sa Holgerovi pošťastí a nájde ženu, s ktorou bude šťastný a ktorá mu bude schovávať cigarety 😆 Nech ho už toľko "nestraší" duch minulosti - láska k jeho exmanželke Mariane.

Mám rada, ak ostávajú na konci knihy niektoré veci otvorené, lebo tu potom vzniká nádej, že toto nie je koniec a autor ešte má čo povedať. Dúfam preto, že Bjork ešte neskončil a že už už pilne pracuje na ďalšej časti, kde budeme opäť vyvaľovať oči nad príbehom a zápletkou. Zatiaľ som totiž nezaregistrovala info o novej pripravovanej knihe z tejto série. Tak sa nechám prekvapiť.

Knihu Sova hodnotím na 8/10* a knihu Chlapec vo svetle reflektorov na 9/10* - obom uberám hviezdičky za pre mňa trocha "zbúchané" a až priveľmi rýchle konce a trocha nedovysvetlené konanie páchateľov.

giphy.com

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)