26. februára 2024

Nezlomné - skvelá oddychovka s nádychom tajomna, mágie, histórie a prepojenosťou na prírodu

Veľmi rada sa nechám zlákať vidinou príbehu, ktorý sľubuje spätosť s prírodou, ženstvo, prvky mágie, viacero dejových liniek, výnimočné hrdinky a "výlet" do rôznych historických období. Práve tento druh príbehov mi totiž prispieva k dokonalej čítacej pohode a moja hlava pri ňom vypne. Už dlhšie som však nenarazila na príbeh z tejto kategórie, ktorý by ma chytil za srdce... Zmenili tento stav Nezlomné od Emilie Hart?

Knihu Nezlomné som čítala krátko po vydaní, ešte v čase, keď nebola knihou mesiaca v čitateľskom klube Martinusu, takže som na ňu dovtedy nevidela žiadne recenzie od našich čitateľov. Ako správnu straku ma zaujala krásna a podmanivá obálka. Tešila som sa na historickú románovú fikciu s prvkami magického realizmu. Priniesol mi príbeh Althy, Violet a Kate dokonalé čitateľské potešenie alebo sa zaradil k šedému priemeru?


Asi prvýkrát pri knihe s viacerými dejovými linkami sa mi stalo, že ma každá jedna linka zaujala rovnako. Väčšinou sa totiž stáva, že tá súčasná je taká nemastná neslaná a historická má značne navrch. V tomto prípade to však fungovalo na každom poli. Veľmi sa mi páčilo vyjadrovanie i autorský štýl. Nepociťovala som žiadnu "preplácanosť" ani tlačenie na pílu. Aj napriek skákaniu v deji som sa nestrácala a na konci každej kapitoly som sa tešila na tú ďalšiu.

Ľahkosť dodávala príbehu prepojenosť na prírodu. Mnohé z nás okrem historických vsuviek určite zaujme aj sila ženstva. Tu však autorke vytknem jeden fakt - byť mužom, tak sa jej bojím. Chápem, že v príbehu to malo svoje opodstatnenie, no verím, že práve toto možno viacerým pokazí dojem a vzbúri im žilku na krku či vztýči obočie. 

Páčili sa mi aj magické prvky. Hej, aj ja mám bosorácke znamienka 😁 Nemám síce prútik, lietajúcu metlu ani domček na stračej nôžke... Ale silnú intuíciu a šialené sny - to už áno. Možno aj vďaka tejto mojej šialenej stránke osobnosti si ma Nezlomné získali. Každá jedna ženská hrdinka mala svoje čaro a vložila do príbehu to svoje a nezameniteľné...

Altha (pozor v texte a anotácií je pri jej mene rozdiel v jednom písmenku - Altha/Alta) nás prevedie obdobím honby na čarodejnice. Do časov, keď bola medicína ako ju poznáme dnes neznámym pojmom a kedy sa ľudia utiekali k darom prírody či magickým rituálom a čarom. Altha sa stane terčom obvinení z čarodejníctva a vyvrheľom.

S Violet sa ocitneme v období druhej svetovej vojny na anglickom vidieku. Alebo lepšie povedané samote. Jej život je zahalený rúškom tajomstva. Violet totiž žije iba so služobníctvom, bratom a prísnym otcom. Svoju matku nepoznala, lebo zomrela ešte keď bola Violet dieťaťom. Jej smrť i pôvod je pre ňu záhadou. Tento príbeh bude mať iný náboj. A to aj "vďaka" zvratu, ktorý so sebou prinesie príchod jedného mladíka... 

Súčasná linka patrí príbehu Kate, ktorá žije v nešťastnom vzťahu. Ak sa vôbec tento chorý pakt tak dá nazvať. Uniká od manipulatívneho a majetníckeho partnera. Ocitá sa na neznámom mieste, ktoré je úzko späté s jej pratetou Violet. Nájde na tomto mieste pokoj a bezpečie?

Do tohto príbehu som sa zažrala tak, že posledných skoro 200 strán som prečítala za jedno popoludnie. Málokedy narazím na tak pekný jazyk a melodický dej, kde všetko do seba krásne zaklapne a kde to ladí. Autorka načrtla aj ťažké témy - násilie na ženách, potraty, zneužívanie, posadnutosť... Ženstvo prepojila na spätosť s prírodou, porozumenie, nájdenie seba samej. Spomínaný mužský vklad sa tu však vzhľadom k povahe a téme knihy "hodil" napriek mojej menšej výhrade. Nedostanete úplne oddychový príbeh, no celé je to dokonalé mixnuté a tak úžasne prepojené, až som miestami mala zimomriavky.

Nakoľko je kniha aktuálne knihou mesiaca v ČKM tak sa tu istotne stretneme s mnohými názormi. Šípim, že aj úplne opačnými, čo je v poriadku, ak sa niekto neuchýli k invektívam na čitateľov a snobizmu...
Ak vás zaujala napríklad Stratená apatekárka, Prekliata alebo Zrodená z trosiek a popola, tak verím, že aj táto knižka vám ulahodí. Mňa si našla v správnom čase a počas choroby som si ju užila. Aj keď je ešte len začiatok roka, tak ju radím k topke tohtoročných prečítancov. Mala nádych mágie, histórie i tajomna a tento mix u mňa zabodoval na plnej čiare a rada sa k nej ešte niekedy vrátim. 

Za knihu ďakujem svojej peňaženke 🍀🦋

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)