21. marca 2021

Ďalšia super zvieracia krimi pecka od Františka Kozmona. Rosnička.

Dávnejšie som sa zaprisahala, že jakživ nenačnem ďalšiu krimi sériu. Moje odhodlanie však odplávalo do neznámych vôd ako výplata krátko po pripísaní na účet a tak som znova ostala len pri siláckych rečiach. Moja cesta k zvieracej sérii od slovenského autora Františka Kozmona bola kľukatá. Čítala som ju štýlom naokolo bližšie - t.z. poslednú časť som prečítala ako prvú. Postupne som si však aj vďaka láske mojej divadelnej dvojičky rozšírila svoju zbierku o zvyšné časti tejto krimi série. Chýbajúce časti som od nej dostala na Vianoce i napriek tomu, že jej žrem nerv 😆
Moja povesť je už asi aj tak značne pošramotená mojimi predošlými výlevmi, takže asi nikoho neprekvapí, že Marek Wolf je jednou z mojich najmilovanejších literárnych postáv... I keď ma povahovo priťahuje asi ako Tolkienov Glum. Áno, i v Rosničke neostane nič dlžný svojej záletníckej bujarej povesti. Tentokrát však na dvierka jeho napumpovaného srdiečka zaklope láska. Hoci spočiatku možno taká príliš živočíšna a pudová... Jooooj, akoby som mu dopriala konečne poriadnu ženskú! Takú, čo má i v hlave a čo mu zaplní prázdno v srdci i duši... A nie ďalšiu neondulovanú kofu ovládajúcu všetky techniky posteľnej gymnastiky... Každopádne však v tomto smere autor veľmi dobre vykreslil myšlienky, pohnútky a tajné túžby väčšiny mužov (bŕŕr, nehádžem vás do jedného vreca páni). Nie nadarmo stará múdrosť hovorí, že vo svojom živote musí žena pobozkať mnoho žiab, kým sa tá jedna konečne premení na krásneho, dokonalého princa alebo že žena čaká na princa na bielom koni, no často príde iba ten kôň a princ až s veľkým časovým odstupom... Zrejme to platí aj obrátene 😂  Týmto svoju psychologicko-vzťahovo-filozofickú poradňu zatváram... No dobre, ale nechám pre istotu pootvorené dvierka, kdyby něco 😁 ...tiež čakám na tú správnu žabu 🕰🐸❤💋🤴👸

K veci. Marek Wolf sa "bezhlavo" zamiluje do známej televíznej rosničky. Má to však jeden resp. hneď rovno dva háčiky - je dobrou priateľkou Denisy (policajnej hovorkyne, s ktorou mal Marek krátky posteľový románik) a Rosnička skrýva jedno pikantné tajomstvo, pri ktorého odhalení začne aj svätená voda bublať ako horúci islandský gejzír... Páčilo sa mi, ako autor vykreslil tento nazvem to koníček obete resp. jej motiváciu. Nezaškatuľkoval ju do roviny zlatokopky a  vyčlenil dostatočný priestor na to, aby túto rovinu príbehu rozvinul. Táto postava mi aj napriek tomu pila krv, nebola mi sympatická a rovnako ako jej kamoška Denisa bola tiež ašpirantkou na prežehnanie valčekom, tri zdravasy a útoky rolákov a iných cudnejších častí odevu ... Moje puritánske alter ego znova zažilo jeden menší záchvat. 

Námet a samotné spracovanie sa mi tiež veľmi páčilo a ako pri každej autorovej knihe aj pri tejto mi stránky utekali pod prstami. Čítala som ju v pre mňa dosť náročnom období. Bola svetlým momentom tých ťažkých dní a vrátila mi chuť do čítania. Veľká časť príbehu sa odohrávala v Chorvátsku, takže aj to ma veľmi potešilo a vnieslo do čítania závan slniečka a vôňu mora. Autor sa vyhral aj s vedľajšími postavami na chorvátskej strane - milionársky synáčik Luca s pofidérnymi kšeftami, zvláštny vyšetrovateľ Vjeran, ktorý sa po zmiznutí manželky správa ako odtrhnutý vagón či jeho kolegyňa Marija, milovníčka všetkého čo mňauká (neviem prečo, no vizuálne mi asi kvôli mačkám neustále pri jej mene preblikávala pred očami Dolores Umbridgeová). Autor sa s čitateľom máličko zahral na mačku a myš a nastražil i pár falošných stôp. Tie Vás možno na chvíľu zavedú na nesprávnu stopu, no neskôr ich možno podobne ako ja oceníte. Pridali príbehu istú dávku napätia, prekvapení a šokujúcich zistení a vytiahli zopár kostlivcov zo skrine. 

Tento príbeh bol iný. V roli obvineného sa totiž ocitne samotný Marek po tom, čo mu po prekročení rýchlosti skontrolujú auto a v kufri nájdu telo jeho priateľky... Stratil Marek trpezlivosť a žiarlivosť mu zakryla úsudok alebo to naňho chcel iba niekto hodiť? Kto mal dôvod zabiť jeho priateľku a aké tajomstvá skrývala? 

Je pravdou, že približne 50 strán pred koncom - ak nie viac, som už vytušila meno páchateľa, no ani to mi neubralo na zvedavosti a v čítaní som pokračovala. Okrem iného boli spomenuté aj témy ako obchodovanie s ľuďmi, nútená prostitúcia a eskort. Človeka až zamrazí aké špinavosti sa na tomto hnusnom svete dejú a aké zverstvá sú niektorí ľudia s dolárikmi namiesto očí schopní urobiť, aby sa mohli v peniazoch doslova topiť... Naozaj to stojí za toľké utrpenie, zničené životy i stratu aj tej poslednej kvapky ľudskosti? 


Už sa teším na ďalšie časti - na poličke ma ešte čaká Kukučka a Vlk. Nakoľko však autor avizoval vydanie ďalšej (a ak sa nemýlim, tak žial asi aj poslednej) časti zvieracej série s názvom Volavka, tak si budem musieť pohnúť :D Ak mám však pravdu povedať, tak mi za Marekom Wolfom bude veľmi ľúto...  Dúfam teda, že nás František Kozmon prekvapí aj niečím ďalším 😊 Talent na to rozhodne má a bola by škoda ho nevyužiť a nedopriať nám čitateľom a jeho priaznivcom ešte troooošku "rozkoše" 😉 Držím palce! 

Voči slovenským autorom som asi značne kritická - žiaľ, mám na slovenské knihy asi zlú ruku... Štýl autora mi však sadol ako viete čo na šerblík a tak musím znova aj Rosničku pochváliť. Nebudem nijako porovnávať túto časť s Potkanom či Červom. Čo mi udrelo do očí a aj ma potešilo bol progres autora. Knihu Rosnička hodnotím na 4,5/5⭐ a teším sa na ďalší čas strávený čítaním tejto "ZOO" série. Zároveň ďakujem autorovi, že poslednú časť nepomenoval po nejakom slizkom plazovi nakoľko k nim neprechovávam vrúcne city 😁

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)